تصویر مقالات

تصویر مقالات

برزنت نسوز

برزنت نسوز

 

برزنت نسوز

برزنت نسوز ، نمونه ای از الیاف و نخ نسوز است که به صورت منظم کنار یکدیگر بافته شده است و محصولی تحت عنوان برزنت نسوز را شکل داده اند .

برزنت نسوز چیست ؟

برزنت نسوز به طیف گسترده ای از الیافی گفته میشود که مقاومت حرارتی بالایی دارند و در صنایع حرارتی میتوان از آنها به عنوان عایق استفاده کرد . از جمله این برزنت ها میتوان به برزنت نسوز سرامیکی ، برزنت نسوز فایبرگلاس ، آزبستی و سیلیکونی یا کلسیم سیلیکات اشاره کرد . متوسط مقاومت حرارتی این پارچه های نسوز بین 200 تا 800 درجه سانتی گراد است که با افزودن سایر ترکیبات میتوان مقاومت حرارتی، استحکام مکانیکی و شیمیایی آنها را ارتقا داد به عنوان مثال برزنت نسوز فایبرگلاس پوشش داده شده با پلی اورتان، سیلیکون پوشش داده شده با فایبرگلاس، فایبرگلاس سیم دار، فایبرگلاس فویل دار و غیره نام برد.

در این صفحه به بررسی و فروش مهم ترین و پرکاربرد ترین برزنت نسوز میپردازیم . 

 

enlightenedمشاوره : 33941022  - - - -  خرید : 33933097 enlightened

 

برزنت نسوز فایبرگلاس :

برزنت نسوز فایبرگلاس یک نوع پارچه عایق حرارتی مناسب میباشد که برای صنایع مختلف حرارتی قابل استفاده است. ماده اصلی تشکیل دهنده این برزنت فایبرگلاس است. فایبرگلاس همان پشم شیشه است که با رزین ترکیب شده و طی فرایندی خاص به برزنت تبدیل میشود. برای این ترکیب از هر نوع رزیتی نمیتوان استفاده کرد و بیشتر از رزین اپوکسی و رزین پلی استر و وینیل استر استفاده میشود. پشم شیشه نیز از الیاف معدنی تشکیل شده است که این الیاف دارای شکل ظاهری سوزنی و براق هستند به گونه ای که برزنت نسوز فایبر گلاس نیز چنین ظاهری را دارد.  که این محدودیت به خاطر دفرمه شدن رزین در دماهای بالا میباشد. از ویژگی های بارز این محصول علاوه بر مقاومت حرارتی میتوان به مقاومت در برابر مواد شیمیایی، مقاومت مکانیکی عالی، مقاومت در برابر تابش اشعه یووی اشاره کرد؛ علاوه بر آن وزن سبک و مقاومت کششی بسیار خوب این محصول باعث شده از آن در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار بگیرد. برای محافظت و نگهداری و افزایش طول عمر این محصول بهتر است این برزنت ها را در جای خشک و خنک نگهداری شوند. بهتر است دمای محیط نگهداری این پارچه کمتر از 35 درجه و رطوبت هوا کمتر از 75 درصد باشد و تا زمان استفاده بهتر است در بسته بندی خود باقی بماند. تحت این شرایط نگهداری، برزنت فایبرگلاس بدون تغییر باقی میماند.  از این برزنت در زمینه عایق بندی در درجه حرارت های بالا، به عنوان عایق صوتی، برای تهیه پتو و پرده های جوشکاری، برای تهیه مفصلها، لباس های ایمنی، به عنوان محافظ قطعات و مخازن از گرما، برای ساخت انواع واشر، درزگیری دربها ، به عنوان یک پوشش عایق با قابلیت جابجایی، در فرایند ریخته گری، ساخت سقف و غیره قابل استفاده است. قابل ذکر است که میتوان این محصول را با پوشش دهی ورق آلومینیوم یا با استفاده از سیم درون ساختار پارچه ارتقا داد همچنین الیاف فایبرگلاس از پشم شیشه ساخته شده و این ساختار برای ریه مضر است و بهتر است در حین استفاده از عینک و دستکش مناسب استفاده شود.

برای مشاهده صفحه اختصاصی این محصول که شامل دیتاشیت و توضیحات تخصصی میشود ؛ کیک کنید .

enlightenedمشاوره : 33941022  - - - -  خرید : 33933097 enlightened

 

برزنت نسوز فایبرگلاس فویلدار:

برزنت نسوز فایبرگلاس فویلدار یک عایق حرارتی مناسب میباشد که از قرار گرفتن یک لایه فویل آلومینیوم بر روی یک سمت الیاف فایبرگلاس حاصل شده است. ضخامت فویل آلومینیوم بسیار کم بوده – حدود 7، 18، 20 و 25 میکرون-  که باعث میشود این محصول سبک باقی بماند و تاثیری بر روی وزن آن نداشته باشد. ولی حضور آن بر روی این پارچه موجب افزایش خواص کششی و تنشی آن میشود. الیاف فایبرگلاس که یک کامپوزیت بسیار مستحکم از پشم شیشه و رزین میباشد یک عایق الکتریکی، حرارتی و صوتی محسوب میشود به طوری تا 550 درجه سانتی گراد یا 1000 درجه فارنهایت را تحمل میکند. با توجه به نوع رزین به کار رفته در ساختار این برزنت نسوز ، ویژگی های متنوعی در آن ایجاد میشود، به عنوان مثال رزین وینیل استر موجب بهبود خواص این پارچه نسوز در برابر خوردگی میشود و یا وجود رزین اپوکسی موجب بهبود خواص عایق حرارتی آن میشود. از دیگر ویژگی های متفاوت پارچه نسوز فایبرگلاس فویلدار که آن را از پارچه فایبرگلاس بدون فویل متمایز کرده است  این است که وجود فویل باعث انعکاس گرما و نور میشود، که باعث میشود برای ساخت انواع سلولهای خورشیدی بسیار مناسب باشد همچنین استحکام فیزیکی این محصول در برابر پاره شدن با وجود فویل آلومینیوم بیشتر شده است، غیر قابل اشتعال و غیر قابل نفوذ آب و مقاومت بیشتر در برابر مواد شیمیایی میگردد و موجب ارتقا خواص ضد خوردگی و ضد کپک هر چه بیشتر این محصول میگردد که باعث شده یک جایگزین بسیار خوب برای برزنت نسوز فایبرگلاس باشد. این ویژگی ها باعث میشود از این محصول برای حفاظت دستگاهها و لولها از حرارتهای تابشی دربرابر منابع داغی چون قطعات فلزی فوق العاده داغ مانند فلزهای مذاب، گرم کن های مادون قرمز، شعله / پلاسما مورد استفاده است. از آن جایی که یک سمت این برزنت با فویل پوشیده شده است بنابراین پشم شیشه موجود در ساختار فایبرگلاس کمتر در محیط پراکنده شده و خطرات زیست محیطی کمتری دارد.

برای مشاهده صفحه اختصاصی این محصول که شامل دیتاشیت و توضیحات تخصصی میشود ؛ کیک کنید .

enlightenedمشاوره : 33941022  - - - -  خرید : 33933097 enlightened

 

برزنت نسوز آزبست:

برزنت نسوز آزبست یکی از قدیمی ترین پارچه هایی است که به عنوان عایق حرارتی استفاده میشود. نام آزبست به گروهی از ترکیبات معدنی اختصاص داده میشود که شامل آموسیت، کریستوتیل، کروکیدولیت و انواع فیبرهای ترمولیت، آتیینولیت و آنتوفیلیت باشد که به طور طبیعی در طبیعت یافت میشوند. این برزنت همانگونه که از اسم آن مشخص است از الیاف آزبست که الیافی سفید رنگ هستند تهیه شده است. در واقع سنگ معدنی سیلیکات موجود در طبیعت به شکل الیافی کریستالی بلند و نازک ساخته شده است که این الیاف ریز میتواند بر اثر مالش در فضا رها شوند و وارد دستگاه تنفس شوند. ترکیبات معدنی سیلیس تشکیل دهنده این الیاف یکی از مقاوم ترین ترکیبات در برابر حرارت محسوب میشود. استفاده شناسایی الیاف آزبست به 300 سال قبل از میلاد باز میگردد که دانشمندان به خواص ضد آتش آن پی بردند و در قرن نوزدهم برای اولین بار مورد استفاده برای تهیه لباس ضد حریق قرار گرفت.  در قرن 20 و تا قبل از شناخت مخاطرات الیاف آزبست، از آن به طور گسترده به عنوان عایق و یک پوشش مقاوم در برابر آتش، حرارت، اسید، برای ساخت کف پوش، سقف، شومینه، عایق لوله ها، دیگهای بخار، تهیه لباسهای ضد حریق و... استفاده میشد اما بعد از آن یعنی از سال 1970 بعد از مشخص شدن خطرات آن برای سلامتی و مشکلات پوستی و مشکلات حاد ریوی، استفاده از آن در صنایعی  که در تماس با انسان هستند ممنوع شد. با این حال باز هم از این محصول برای برای تهیه دیافراگم سلول های الکترولیتی، پارچه های صافی، عیق درب کوره ها، عایق بندی غلتک نوار نقاله، ساخت کلاچ، لنت ترمز، برای تهیه لباس های ضد حریق مانند جلیقه و نمد، ایزوله کردن لوله های آب گرم، برای ساخت ایرانیت، همچنین برای تهیه پوششهای عایق الکتریسیته استفاده میشود. در صورت تماس این الیاف با پوست باید موضع آلوده شده با مقدار زیادی آب شست و شو داده شود و در صورت بلعیدن این الیاف حتما به پزشک مراجعه شود. 

برای مشاهده صفحه اختصاصی این محصول که شامل دیتاشیت و توضیحات تخصصی میشود ؛ کیک کنید .

enlightenedمشاوره : 33941022  - - - -  خرید : 33933097 enlightened

برزنت نسوز سیلیکون:

این روزها برزنت های سیلیکونی به دلیل سطح نرم و ضد آبی که دارند نه تنها در صنایع عایق بلکه در صنایع پوشاک و ساخت مبلمان کاربرد دارد. ساختار اصلی تشکیل دهنده برزنت نسوز سیلیکون از پلیمر سیلیکون و الیاف فایبرگلاس است. هر دو این مواد مقاومت حرارتی بالایی دارند که موجب شده به طور گسترده به عنوان عایق برودتی استفاده شود. پلیمر سیلیکون از زنجیره بزرگی از پیوند های سیلیس و هیدروژن تشکیل شده است. این دو عنصر از فراوان ترین ترکیبات موجود در طبیعت هستند ولی پلیمریزاسیون آنها طی فرایند های شیمیایی ترکیبی بسیار مستحکم در برابر حرارت ایجاد میکند. از سوی فایبرگلاس نیز یک کامپوزیت بسیار مستحکم است که جزو دیگر پارچه سیلیکونی را ساخته است. کامپوزیت فایبرگلاس از ترکیب پشم شیشه و رزین ساخته شده است. پشم شیشه ترکیبی است که به علت مخاطرات زیست محیطی و تاثیرات آن بر روی سلامتی به صورت مستقیم در صنایع استفاده نمی شود اما پوشش آن با یک لایه سیلکون نه تنها آن را از لحاظ بهداشتی بلامانع میکند بلکه موجب بهبود بسیاری از خواص آن میشود. ترکیب سیلیکون و فایبرگلاس یک ترکیب مقاوم در برابر حرارت را ایجاد میکند که تا دمای 600 درجه سانتی گراد مقاومت حرارتی دارد. ازدیگر ویژگی های بارز پارچه سیلیکونی عایق حرارتی میتوان به موارد دیگر نیز اشاره کرد: از جمله مقاومت در برابر نفوذ آب، مقاومت در برابر نفوذ روغن، مقاومت سایشی و کششی عالی، عایق جریان الکتریسیته میتوان نام برد. از کاربردهای پارچه نسوز سیلیکون میتوان به استفاده از آن برای ساخت پتوهای جوشکاری، پرده های ضد حریق، پوشش های گرمایی، در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی  و همچنین برای ساخت درهای ضد حریق استفاده میشود. بنا به کاربردهای گسترده  این محصول میتوان این پارچه را در ضخامت های مختلف متناسب با نیاز مشتری تهیه و عرضه نمود.

برای مشاهده صفحه اختصاصی این محصول که شامل دیتاشیت و توضیحات تخصصی میشود ؛ کیک کنید .

enlightenedمشاوره : 33941022  - - - -  خرید : 33933097 enlightened

برزنت نسوز تفلون دار ( فایبرفلون):

برزنت نسوز تفلون دار  که به آن برزنت فایبر فلون نیز میگویند پارچه ای است که از ترکیب فایبرگلاس و یک لایه تفلون بر روی آن ساخته شده است. ترکیب این دو ساختار در کنار هم منجر به ایجاد یک ساختار بسیار مقاوم در برابر حرارت شده است به گونه ای که میتواند تا دمای 280 درجه را به راحتی تحمل کند. پارچه نسوز فایبر گلاس که به عنوان بستر استفاده میشود با تفلون پوشش داده شده از ترکیب پشم شیشه و رزین به عنوان بستر استفاده شده که آن را  به PTFE آغشته میکنند. سطح پارچه فایبرگلاس آغشته شده، با یک لایه نازک از فلورورزین پوشش داده شده و سپس از طریق خشک کردن، پختن و دیگر فرایندها، و با پراکندگی ذرات کوچک تترافلورواتیلن ، به شدت به سطح و منافذ فایبرگلاس متصل میشود، که این موضوع سبب ایجاد یک ماده جدید میشود که نه تنها دارای ویژگی های فایبرگلاس است، بلکه دارای خواص بسیار خوبی از پلاستیک فلوراید است. با توجه به نیازهای مختلف و گسترده، می توان با افزودن مواد معدنی یا آلی بسیاری از خواص این محصول را از جمله بهبود خواص الکتریکی، خواص ضد پیری و مقاومت در برابر سایش، افزودن رنگدانه های مختلف و سپس عملکرد عالی تزئینی آن را افزایش می دهد. بنابراین این محصول دارای دو جزء اصلی میباشد: A-تفلون یا پلی تترا فلوئورواتیلن که به عنوان پادشاه پلاستیک ها نیز شناخته میشود یک ساختار پلیمری است که یکی از بهترین انواع پلاستیک در برابر خوردگی ایست، عایق بسیار مناسب حرارت است و ماده ای غیر سمی است که برای انسان هیچ ضرری ندارد. B- فایبرگلاس که به عنوان بستر استفاده شد در واقع ماده ای به عنوان بستر باید استفاده شود که دارای مقاومت کششی و حرارتی خوب باشد که الیاف فایبرگلاس  جزو آن دسته از الیاف طبیعی هستند که دارای مقاومت بالا، ضخامت کم، ثبات شیمیایی خوب و میتواند در غیاب F4 دارای ثبات باشد. این محصول به صورت گسترده در صنایع حمل و نقل هوایی، الکترونیک، پارچه، غذا، مصالح ساختمانی، پزشکی، تهیه لباس و غیره کاربرد دارد.

برای مشاهده صفحه اختصاصی این محصول که شامل دیتاشیت و توضیحات تخصصی میشود ؛ کیک کنید .

enlightenedمشاوره : 33941022  - - - -  خرید : 33933097 enlightened

 

برزنت نسوز سرامیک:

برزنت  نسوز سرامیکی، به ویژه پارچه سرامیکی فشرده، از طریق بافتن الیاف در عدم حضور قلیا و با استفاده از سیمهای ضدزنگ مقاوم ساخته میشود که در برابر درجه حرارت بالا مقاومت خوبی از خود نشان میدهد. به طور کلی از ماده معدنی است که از ترکیب چند ساختار مختلف از جمله خاک رس، فلدسپار،  و ماسه تحت تاثیر دمای زیاد ساخته میشود ترکیبی که از این طریق ساخته میشود یک ترکیب بسیار مستحکم است. پارچه های تهیه شده از سرامیک ساختاری بسیار نرم دارند که با توجه به مقاومت حرارتی بالای این محصول جایگزین مناسبی برای ورقه های آزبست و فایبرگلاس میباشد. در دسته بندی کلی سرامیکها برای ساخت ورق ها سرامیکی، پارچه ها و برزنت سرامیکی و بردهای سرامیکی میتوان آن ها را به سه دسته کلی تقسیم کرد. دسته اول سرامیک­های سنتی هستند که بر اساس مواد تشکیل دهنده آن، مواد اصلی تشکیل­دهنده صنایع سیلیکاتی به حساب می آیند مانند محصولات رسی مانند آجر ها و کاشی، سیمان ، شیشه‌های سیلیکاتی و چینی‌ها شامل لعبهای چینی. دسته دوم سرامیک­های نوین هستند که این دسته از سرامیکها برای پاسخگویی به نیازهای مخصوص مانند مقاومت حرارتی بیشتر، خواص مکانیکی بهتر و خواص الکتریکی ویژه و مقاومت شیمیایی افزونتر وجود داشت، طراحی و عرضه شده اند.

 علاوه بر تحمل حرارتی بالای این محصول که حدود 1200 درجه سانتیگراد است میتوان به مقاومت الکتریکی بالا، استحکام فیزیکی، مقاومت کششی و تحمل فشار بالا، مقاومت در برابر مواد شیمیایی، مقاوم در برابر اشعه های کم انرژی مثل اشعه رادیویی اشاره کرد. این ویژگی ها باعث شده از این محصول برای ساخت انواع عایق برای عایق بندی لوله ها، مخازن، بویلرها، راکتورها در صنایع نفت و پتروشیمی، برای ساخت درب های نسوز، ساخت انواع واشر و غیره استفاده کرد .

 

 

سوالات متداول برزنت نسوز:
  1. برزنت نسوز از چه موادی ساخته می شود؟

برزنت نسوز یکی از پوشش های محبوب در صنعت عایق سازی و آب بندی به حساب می آید. استفاده از این پوشش می تواند به طور کامل از تجهیزات و محصولات صنعتی تحت پوشش در برابر حرارت و موارد دیگر مراقبت کند. برزنت نسوز را می توان از متریال های مختلفی همچون فایبرگلاس، سرامیک و آزبست تولید نمود.

 

  1. برای استفاده از برزنت نسوز در مکان های زیست محیطی می بایست از چه نوع برزنت نسوز استفاده کرد؟

هنگام استفاده از تمامی محصولات عایق سازی باید توجه داشت تا در صورت استفاده از آن ها در محیط های بهداشتی و زیست محیطی استفاده از برخی متریال ها ممنوع می باشد. در میان انواع برزنت نسوز نیز این قائده می بایست رعایت شود و از گونه آزبستی این این محصول استفاده نشود. همچنین نوع فایبرگلاس برزنت نسوز را نیز تحت شرایط خاص باید استفاده نمود.

 

  1. ساختار برزنت نسوز برای استفاده در چه شرایطی بهینه شده است؟

برزنت نسوز محصولی است که برای مقابله با حرارت و حفاظت از تجهیزات صنعتی ساخته می شود. به همین علت این محصول به گونه ای طراحی و ساخته شده است تا در شرایطی همچون دمای بالا، کشش و سایش مداوم، رطئبت و خورندگی های شیمیایی مقاوم باشد.

 

  1. نام های دیگر برزنت نسوز چیست؟

برزنت نسوز یکی از کالاهای پرمصرف نایع عایق سازی است، به همین علت نام های گوناگونی برای این محصول ایجاد شده است و استفاده می شوند. برخی از نام هایی که برزنت نسوز دارد شامل؛ پارچه نسوز، برزنت سرامیکی، پارچه فویل دار و... می باشد.

 

 

برای مشاهده صفحه اختصاصی این محصول که شامل دیتاشیت و توضیحات تخصصی میشود ؛ کیک کنید .

هرگونه کپی برداری و استفاده از مطالب این سایت ؛ بدون ذکر منبع و لینک ( نسوز صنعت پارس ) شرعا حرام بوده و علاوه بر پیگرد قانونی - صاحبان اثر نیز از شما رضایت نخواهند داشت .

 
منابع :

 

http://www.coatedfiberglassfabric.com/sale-11122019-0-4mm-insulation-blanket-aluminum-foil-fiberglass-cloth-550c-high-thermal-flange-cover.html

http://www.wallean.com/product-listss-l.asp?classID=529&ID=94&classID2=463&classID3=451

http://www.home-air-purifier-expert.com/asbestos-msds.html

https://www.specialtygaskets.com/fiberglass-cloth-sgi-320-0100http://www.ceramicfiber.co.in/asbestos-cloth.html

http://www.shreefirepack.com/asbestos_cloth.html

https://www.amazon.com/Nordstrand-Fiberglass-Chopped-Strand-glass/dp/B01EVYEST4

http://www.ceramicfiber.net/

پادکست برزنت نسوز