تصویر مقالات

تصویر مقالات

سیلیکون چیست و چه کاربردی دارد ؟

سیلیکون چیست و چه کاربردی دارد ؟

سیلیکون چیست و چه کاربردی دارد ؟

سیلیکون ها گروه بسیار مفید برای پلیمرهای مختلف هستند. این مواد دارای خواص مخصوصی در دماهای بالا و پایین میباشند. در مقابل شرایط جوی مانند رطوبت و نور ، مقاومت خوبی دارند و تا دمای ۲۶۰ تا ۳۱۵ درجه سانتیگراد خاصیت لاستیکی خود را حفظ میکنند. از سیلیکونها درترکیب رنگها ، صنعت لاستیک و روغنهای صنعتی استفاده میشود .


پلیمرهای سیلیکون چه خواصی دارند:

بسیاری از پلیمرهای مورد استفاده در صنعت به طور کلی ، دارای ساختار کلی R۲SiOnR ممکن است متیل یا گروه فنیل باشدبخش عمده پلیمر سیلیکون ، دیمتیل میباشد. از گروههای فنیل تنها برای تولید پلیمرهای ویژه و بهبود خواص پلیمر در دمای پایین استفاده میشود. سیلیکانها از واکنش کلر و سیلانها با آب بدست میآیند. با پیرایش گروه انتهایی این پلیمر ، میتوان فراوردههای گوناگونی از آن تهیه کرد
 

لاستیکهای سیلیکون چه کاربردی دارند؟

دامنه کاربرد لاستیکهای از دمای ۲۰۰ تا ۳۲۰ درجه سانتیگراد میباشد. نقطه شکنندگی این لاستیکها در دمای پایین با مقدار فنیل آنها تعیین میشود. گروههای فنیل را برای کاهش تبلور در پلیمر وارد میکنند. در دمای پایین ، استحکام لاستیک سیلیکون افزایش مییابد و پایینتر از نقطه شکنندگی ، لاستیک ، کشسانی خود را از دست میدهد. نقاط شکنندگی دیمتیل سیلیکون پایینتر ۵۹ - از و متیل فنیل پائینتر از ۱۱۵ - درجه سانتیگراد میباشد .


خواص سیلیکونها:

سیلیکونها چسبندگی خوبی دارند و برخی بطور طبیعی ، چسب میباشند. سیلیکونها بهترین رهاساز قالبی هستند. روغن سیلیکون بهعنوان رهاساز قالب بکار میرود، اما ممکن است روی جسم قالبگیری شده منتقل شود و رنگ آمیزی را دشوار کندمقاومت سیلیکونها در برابر شرایط جوی بسیار خوب است. نور فرابنفش ، ازن ، آب و حتی برای مدت ده سال هم بر روی آنها بیاثرند. قارچها میتوانند روی لاستیکهای رشد کنند. اما با شوینده های قوی از بین میروند. در فرمولبندیهای جدید ، مقاوم در برابر قارچ هم تولید میشوند.