تصویر مقالات

تصویر مقالات

ورق و نوار سیلیکون

ورق و نوار سیلیکون

ورق و نوار سیلیکون

سیلیکون نسوز چیست ؟ 

سیلیکون یک ماده شیمیایی است که تعداد زیادی اتم سیلیسم ساخته شده است. خود سیلیسیم یک پودر جامد، سفید رنگ و ترکیب نیمه هادی است که جزو فراوان ترین عناصر طبیعت محسوب میشود. الاستومر سیلیکون یک ترکیب پلیمری است که از پیوندهای زنجیره ای کربن، هیدروژن و سیلیسیوم ساخته شده است. پلیمر ایجاد شده که معمولا از ماده اولیه پلی دی متیل سیلوکسان حاصل میشود یک ترکیب خنثی از نظر شیمیایی است و مقاومت حرارتی خوبی دارد که میتوان از آن در صنایع دارویی و غذایی استفاده کرد چرا که دارای استاندارهای لازم از سازمان غذا و دارو است. همچنین اگر در حین تهیه پلیمر سیلیکون از یک عامل پف دهنده در ساختار آن استفاده شود میتوان ساختار اسفنجی سیلیکون نیز به دست آورد که قابلیت تحمل فشار در آن بسیار خوب است. همچنین اگر سیلیکون با حلالهایی همچون تولوئن ترکیب شود منجر به تولید چسب های سیلیکونی میشود. ویژگی مشترک همه محصولات مشتق شده از سیلیکون مقاومت حرارتی خوب آنها و توانایی استفاده از آنها در سیستم های حرارتی می باشد. سیلیکون را میتوان به صورت محصولات مختلف تبدیل کرده و مورد استفاده قرار داد مثلا به صورت نوار درزگیر نسوز سیلیکون، ورق سیلیکون لاستیکی و اسفنجی، مفتول، الیاف، پارچه، وارنیش، چسب، شیلنگ نسوز سیلیکون اشاره کرد.

 

enlightenedمشاوره : 33941022  - - - -  خرید : 33933097 enlightened


ورق سیلیکون لاستیکی:

پیوند سیلوکسان از زنجیره بلندی از پیوندهای سیلیسیم و اکسیژن به وجود آمده است  که یک زنجیره سیلیکونی یا پلی دی متیل سیلوکسان را ایجاد میکند. زنجیر حاصل یک ترکیب بسیار مستحکم و مقاوم است به طوری که حدود 100 کیلوژول بر مول انرژی پیوند Si-o بیشتر از پیوند C-C است که در بسیار از ترکیبات پلیمری دیده میشود. بنابراین سیلیکون نسبت به بسیاری از پلیمرهای آلی رایج، مقاومت گرمایی بالاتری دارد و عایق الکتریکی بهتری محسوب میشود.

از آنجایی که مولکولهای سیلیکون  به صورت مارپیچ هستند و نیروی درون مولکولی آن کم است  خاصیت الاستیسیته خوبی دارند، قابلیت فشرده شدن بالایی دارند و همچنین مقاومت بالایی در برابر تغییرات دمایی سرد و گرم دارند. از سوی دیگر وجود گروه های متیل پلی دی متیل سیلوکسان- سیلیکون- در قسمت بیرونی زنجیره خواص کشش سطحی فوق العاده ای را در این ترکیب ایجاد میکند

مقاومت حرارتی ورق سیلیکون لاستیکی بهتر از سایر پلیمرهای آلی میباشد به طوری که این لاستیک را میتوان تا دمای 150 درجه تحت حرارت قرار داد بدون آنکه ویژگی های آن تغییر بکند. همچنین این لاستیک میتوان دمای 200 درجه سانتی گراد را به مدت 10000 ساعت و یا بیشتر تحمل کند و دمای 350 درجه سانتی گراد را به مدت زمان کمتر تحمل میکند. ورق سیلیکون لاستیکی همچنین عملکرد خوبی در محیط های سرد دارد به طوری که دمای 60- تا 70- را به راحتی تحمل میکند که در مقایسه با سایر لاستیکها که دمای 20- تا 30- را تحمل میکند دمای خوبی محسوب میشود. سیلیکون رابر یک ساختار بسیار مقاوم از نظر مسائل آب و هوایی محسوب میشود بدان معنا که در برابر رطوبت، اوزون، اشعه یو وی، باران، و باد مقاومت خوبی دارد و خواص فیزیکی آن دچار تغییر نمیشود. از دیگر ویژگی های این لاستیک میتوان به مقاومت مکانیکی خوب این ترکیب در برابر کشش، هدایت الکتریکی کم که در حدود 0.2 ولت بر میلی آمپر بیش از سایر لاستیکها است، مقاومت عایقی خوب و با ثبات که حتی در برابر آب نیز تغییر نمیکند که این امر باعث شده از آن به عنوان عایق در ولتاژ های بالا استفاده شود. هدایت الکتریکی ترکیبات سیلیکونی مشابه کربن است این رابر همچنین مقاومت بسیار خوبی در برابر اشتغال از خود نشان میدهد. دیگر ویژگی حایز اهمیت این ترکیب مقاومت بسیار خوب این ماده در برابر فشار های دینامیکی ، مقاومت در برابر پاره شدگی ، گذر دهی بهتر گاز نسبت به سایر لاستیکها، قابلیت گذر دهی نور خوب – چرا که بسیاری از لاستیکها به خاطر حضور کربن سیاه رنگ است- مقاومت رادیویی خوب، تغییرات مودولاسیون پایین تحت ارتعاشات، مقاومت زیاد در برابر خوردگی و فاسد شدن، خنثی بودن از نظر شیمیایی – به همین علت از آن برای ساخت سر شیشه شیر استفاده میشود-  میتوان نام برد.

برای مشاهده صفحه محصول و خرید ورق سیلیکون لاستیکی کلیک کنید.

enlightenedمشاوره : 33941022  - - - -  خرید : 33933097 enlightened


ورق سیلیکون اسفنجی:

ورق سیلیکون اسفنجی به خصوص سیلیکون اسفنجی سلول بسته- اسفنج ها بر اساس اندازه حفره به دو دسته سلول باز و سلول بسته تقسیم میشوند-  یک دسته مهم از ترکیبات الاستومریک هستند. ماده اصلی تشکیل دهنده این محصول رزین با پایه پلی دی متیل سیلوکسان میباشد و زمانی که ترکیب به حالت اسفنج در آمد، تحت تاثیر حرارت به شکل ورقه در می آید. ماده اولیه تشکیل دهنده این محصول پلیمر پلی دی متیل سیلبوکسان است که تحت یک عامل پف دهنده به صورت اسفنج مبدل میشود. بسته بودن سلولهای اسفنج حاصلعه باعث میشود عملکرد خوبی در فرایند درزگیری از خود نشان دهد و باعث استفاده زیاد آن در صنایع مختلف شود. از ویژگی های بارز این محصول میتوان به تراکم کم، مقاومت در برابر سیالات مختلف و سوخت، هدایت حرارتی خوب، دمای عملیاتی گسترده از 73- تا 260 درجه سانتی گراد، خاصیت آب بندی عالی- ساختار سلول بسته اسفنج باعث خاصیت آب بندی و توانایی فشرده سازی با اعمال نیروی کم میشود- جذب آب کم، مقاومت در برابر اوزون و UV،  سطح سخت تر و ناهموارتر نسبت به فوم سیلیکون دارد، ساختار نرم تر و انعطاف پذیرتر نسبت به لاستیک سیلیکونی، مقاوم در برابر فشار، دارای چگالی بین 150 تا 500 کیلوگرم بر متر مکعب، مقاوم در برابر نفوذ روغن، مقاوم در برابر مواد شیمیایی- اسیدها و بازها- و همچنین مقاوم در برابر نفوذ گاز نام برد. تفاوت فوم سیلیکون و سیلیکون اسفنجی در آن است که سیلیکون اسفنجی سلول بسته است و امکان عبور آب در آن وجود ندارد در حالی که فوم سیلیکون سلول باز است و آب از آن عبور میکند.

از این محصول میتوان برای ساخت انواع واشرهای اسفنجی مقاوم در برابر نفوذ آب، لنت های چسبدار، پدهای لایه دار، و همچنین به عنوان عایق صدا و ارتعاش، مورد استفاده قرار بگیرد.

برای مشاهده صفحه محصول و خرید ورق سیلیکون اسفنجی کلیک کنید.

enlightenedمشاوره : 33941022  - - - -  خرید : 33933097 enlightened

نوار سیلیکون چهارگوش و گرد لاستیکی :

یکی از محصولات بسیار پرمصرف که  از سیلیکون لاستیکی اکسترود میشود ساختار نواری شکل این محصول میباشد

ویژگی های نوار سیلیکون چهارگوش و گرد لاستیکی : مقاوم در برابر اوزون، مقاوم در برابر اشعه رادیویی، اشعه یو وی، مقاومت در برابر قوس/ کرونا، عایق الکتریسیته، دارای مقاومت حرارتی از 60- درجه سانتی گراد تا 200 درجه سانتی گراد. این ویژگی ها در این محدوده دمایی بدون تغییر باقی می مانند. این محصول بهتر است در  تماس با روغن، حلالها، ترکیبات  اسیدی و قلیایی بسیار قوی قرار داده نشود. این محصول مطابق استانداردهای  مقررات سازمان غذا و دارو است بنابراین میتوان از آن در صنایع بهداشتی مورد استفاده قرار میگیرد

برای مشاهده صفحه محصول و خرید نوار سیلیکون چهارگوش و گرد لاستیکی کلیک کنید.

enlightenedمشاوره : 33941022  - - - -  خرید : 33933097 enlightened

نوار سیلیکون چهارگوش و گرد اسفنجی:

اسفنج های سیلیکونی سلول های بسته در رول های نوار با پوشش چرمی حق بیمه در دسترس هستند. موجودی Stockwell الاستومریکس، شکافها و برش نوارهای سفارشی و استاندارد برای تحویل سریع. نوار واشر سیلیکون نیز یک واشر نوار یا Strip-N-Stick® نامیده می شود. پشتیبانی چسب سیلیکون برای کاربردهای انرژی دما و دمای پایین نیز در دسترس است. نوارهای واشر سیلیکون معمولا برای واشرهای محفظه، واشرهای رکاب یا دیگر برنامه های واشر بزرگ استفاده می شود. اتصالات dovetail برای مونتاژ سریعتر و انعطاف پذیری بیشتر نیز در دسترس هستند. مشاهده اطلاعات بیشتر در مورد نوار واشر سیلیکون اسفنج ارائه شده توسط Stockwell Elastomerics.

برای مشاهده صفحه محصول و خرید نوار نسوز سیلیکون اسفنجی کلیک کنید.

enlightenedمشاوره : 33941022  - - - -  خرید : 33933097 enlightened

شیلنگ سیلیکون:

شیلنگ های سیلیکونی به دلیل خواص مکانیکی و شیمیایی خوبی که دارند به صورت گسترده در بسیاری از صنایع  از جمله صنایع دارویی، بیوتکنولوژی، پزشکی، غذا، ماشین سازی، ساخت و ساز، صنعت برق و در بسیاری از بخش های دیگر استفاده میشوند. خواص فیزیکو شیمیایی شیلنگ سیلیکونی به ترکیبات پایه این محصول بستگی دارد. چرا که تولید کنندگان انواع فیلرهای مختلف و عوامل پیوند دهنده عرضی مختلفی در حین تولید در ساختار آن به کار میبرند. به طور کلی از ویژگی های این محصول میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

توانایی مقاومت در برابر درجه حرارتهای پایین و بالا تنها با تغییرات بسیار جزئی در خواص فیزیکی،

خواص دی الکتریک خوب

مقاومت خوبی در برابر اکسیداسیون

خواص فیزیولوژیکی خنثی

فشرده سازی بالا و قابلیت انعطاف پذیری خوب

مقاومت در برابر پاره شدن

مقاومت بسیار خوبی در برابر اشعه مادون قرمز، اشعه ماوراء بنفش، UV و شرایط آب و هوایی،

مقاومت در برابر بخار کم فشار تا 3 آمپر. (بخار فشار بالا باعث تخریب جزئی سیلیکون می شود)

مقاومت کم در برابر اسیدها و قلیاهای بسیار قوی و مواد پتروشیمی با ساختارهای آروماتیک

شیلینگ های سیلیکونی معمولا با استفاده از سیستم اصلاح هیدروژن پروکسید یا سیستم اصلاح پلاتین تولید میشوند. در سیستم اصلاح پروکسید، هیدروژن پروکسید به عنوان کاتالیزور  به الاستومر سیلیکون اضافه میشود که با مخلوط کردن این دو ترکیب یک ساختار نرم و همگن تولید میشود. از مزایای این روش میتوان به عمر طولانی تر شیلنگ های سیلیکونی استفاده شده در پمپ های پریستالتیک و همچنین کاهش شکنندگی آن ها در مقایسه با شیلنگ های اصلاح شده با پلاتین اشاره کرد.  تعدادی از برنامه های کاربردی پیشرفته نیز نیازمند شیلنگ های سیلیکونی اصلاح شده با پلاتین است. در این نوع سیستم ، الاستومر سیلیکون به دو بخش تقسیم میشود یک بخشی که حاوی پلاتین به عنوان کاتالیزور است و بخش دیگر دارای عامل پیونددهنده عرضی –cross-linking agent- است که بعد از ترکیب شدن این دو ماده با یکدیگر، یک مخلوط نرم و یکنواخت حاصل میشود. از مزایای اصلاح با پلاتین میتوان به حباب کمتر در طول شیلنگ، همگنی بیشتر و آلودگی آلی کمتر اشاره کرد.

از کاربردهای این شیلنگ میتوان به استفاده از آن در صنایع دارویی، غذایی، پزشکی، بیوتکنولوژی اشاره کرد.

برای مشاهده صفحه محصول و خرید شیلنگ سیلیکون کلیک کنید.

enlightenedمشاوره : 33941022  - - - -  خرید : 33933097 enlightened

 

هرگونه کپی برداری و استفاده از مطالب این سایت ؛ بدون ذکر منبع و لینک ( نسوز صنعت پارس ) شرعا حرام بوده و علاوه بر پیگرد قانونی - صاحبان اثر نیز از شما رضایت نخواهند داشت .


منابع : 

https://www.azom.com/properties.aspx?ArticleID=920

https://www.shinetsusilicone-global.com/catalog/pdf/rubber_e.pdf

https://www.timcorubber.com/rubber-materials/sponge-rubber/

https://www.stockwell.com/silicone-sponge/

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:http://therubbercompany.com/products/silicone-sponge-sheets-2/

https://www.polymax.in/silicone/square-section/silicone-rubber-square-section

https://www.tubes-international.com/products/industrial-hoses-delivery-and-suction-hoses/silicone-hoses-and-silicone-tubings/

http://www.jesilicone.com/product-166.html

پادکست ورق و نوار سیلیکون