تصویر مقالات

تصویر مقالات

ورق نسوز چیست

ورق نسوز چیست

 

ورق نسوز چیست؟

ورق نسوز از انواع مواد نسوز است که کاربرد های فراوانی دارد و برای تولید اواع واشر و یا عایق کاری حرارتی درانواع صنایع مانند : صنعت نفت و پتروشیمی و نیروگاه ها مورد استفاده قرار میگیرد .

ورق نسوز چیست ؟ 

ورق نسوز پر فروش ترین نسوز صنعتی بازار به حساب می آید . کاربرد های ورق نسوز در صنعت بسیار زیاد است ، عایق کاری های حرارتی و تولید واشر های از جمله این کاربردها می باشد .

از ورق نسوز در صنعت پتروشیمی و نیروگاه ها ، پالایشگاه ها و جایگاه های سوخت و مخازن نفتی استفاده میشود . تحمل حرارت ورق نسوز از 300 درجه تا 1400 درجه متغیر است . البته استحکام مکانیکی در این گروه از محصولات بستگی به شرایط کاری ورق دارد .

البته کاربرد های ورق نسوز آنقدر وسیع است که حتی در خانه برای تولید و برش واشر میتوانید از آن استفاده کنید . در این صفحه به بررسی مهمترین و پرکاربردترین های ورق نسوز میپردازیم .

enlightenedمشاوره : 33941022  - - - -  خرید : 33933097 enlightened

ورق نسوز کلینگریت

ورق نسوز کلینگریت به ورق هایی گفته میشود که با به کار بردن پودر آزبست درون آن به یکی از بهترین انواع ورق های نسوز مبدل شده است و به صورت گسترده برای ساخت انواع واشر از آن استفاده میشود. نوع بدون آزبست این ورق نسوز  یک جایگزین بسیار مناسب به جای ورق نسوز آزبست برای عایق بندی تجهیزات است با این تفاوت که خطری برای سلامتی ایجاد نمیکند. ماهیت ورق نسوز کلینگریت به گونه ای است که از ترکیب شدن ترکیبات آلی، الیاف معدنی و یک نوع لاستیک ایجاد میشود. به صورت تخصصی تر این ورق ها از مواد اولیه مختلف مانند کولار، فایبرگلاس و گرافیت استفاده شده است در واقع حضور و عدم حضور گرافیت باعث ایجاد نوع متفاوتی از ورق نسوز کلینگریت تحت عنوان "ورق نسوز کلینگریت گرافیتی" شده است ؛ همچنین در ساختار ورق های کلینگریت مواد اولیه با یک چسب یا رزین یا ترکیبات الاستومری به عنوان پرکننده استفاده شده است و در نهایت پس از ترکیب کردن مواد اولیه و پرکننده، به صورت ساختار های ورقه ای در آمده، و آن را خشک می کنند. ترکیبات الاستومری مختلفی که میتوان در این ساختار این ورق ها استفاده کرد مختلف است که از آن جمله میتوان به SBR, NBR و نئوپرن و یا EPDM اشاره کرد که وجود هر یک به عنوان فیلر یا پر کننده خواص متفاوتی را ایجاد می کند. به عنوان مثال وجود SBR یا لاستیک استایرن بوتا دی آن، ترکیبی است که اگر به عنوان پرکننده در ساخت اولیه ورق نسوز کلینگریت استفاده شود ورق نسوز مورد نظر مقاومت خوبی در برابر حرارت و مواد شیمیایی و یا بخارات فوق اشباع دارد از خود نشان میدهد اما قادر به مقاومت در برابر مواد اکسنده و یا عیدروکربن ها مثل بوتان، پنتان و یا اینچنین ترکیباتی نیست. یا اگر از NBR یا لاستیک آکریلو نیتریل بوتا دی آن استفاده شود باعث ایجاد ساختاری مقاوم در برابر بخارات و یا مقاومت سایشی می شود و یا نئوپرن ماده ای است که در دسته لاستیکهای مصنوعی قرار دارد در نتیجه توانایی خوبی را در برابر کشیدگی در ورق های کلینگریت ایجاد میکند و وجود آن در این ورق باعث میشود که به راحتی دچار پارگی نشود . در مورد EPDM یا اتیلن پروپیلن دی آن نیز یک عایق حرارتی بسیار خوب است و به علت وزن مخصوص پایین باعث سبک بودن ورق کلینگریت تهیه شده میشود. از آن جایی که از ورق کلینگریت برای تهیه واشر استفاده میشود بنابراین کاربرد آن رنج وسیعی دارد، از مصارف خانگی تا صنایع گوناگون. از این محصول در ضخامت های مختلف موجود است که مطابق با نیاز مشتری قابل عرضه می باشد.

ساختار ورق های کلینگریت بر اساس وجود و عدم وجود سیم در آن به دو نوع کلی "ورق نسوز کلینگریت سیم دار" و "ورق نسوز کلینگریت بدون سیم" تقسیم میشوند. در نوع ورق سیم دار این محصول، برای بهبود بخشیدن خاصیت مکانیکی یک ورقه تار و پودی از فولاد به کار رفته است. از ویژگی های بسیار با اهمیت ورق نسوز کلینگریت میتوان به انعطاف پذیری آنها در دمای بالا و سازگاری در برابر تغییرات با موادی است که در تماس با آنها  قرار دارد. از دیگر ویژگی های کلی ورق نسوز کلینگریت می توان به قابلیت شکل پذیری تحت دماهای بالا، مقاومت خوب در برابر مواد شیمیایی و حرارت، فشار و خاصیت نفوذ ناپذیری آن نسبت به بخارات اشاره کرد. بنابراین میتوان از این ورق برای ساخت انواع واشر برای انواع فلنج ها، در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، در صنایعی که در مجاورت حلال های مختلف هستند و یا صنایع غذایی استفاده کرد.

برای مشاهده صفحه اختصاصی و خرید  ورق نسوز کلینگریت کلیک کنید.

enlightenedمشاوره : 33941022  - - - -  خرید : 33933097 enlightened

ورق نسوز گرافیت خالص

ورق های نسوز گرافیت از پودر گرافیت خالص ساخته شده اند که وجود این ماده باعث ایجاد ساختارهایی بسیار مقاوم در برابر طیف گسترده ای از مواد شیمیایی شده است به طوری pH ای بین 0 تا 14 را تحمل میکند و این یعنی میتوان از آن در معرض همه انواع حلالها، مواد شیمیایی و همه انواع اسید ها و مواد قلیایی قرار بگیرد و دچار خوردگی و فرسایش نشود. در این محصول پودر های گرافیت با اسید ترکیب شده و ساختار ورقه ای شکلی ایجاد میشود. از دیگر ویژگی های این محصول میتوان به رسانایی الکتریکی آن اشاره کرد که به موجب آن برای تهیه الکترودهایی که دچار افزایش دما می شوند استفاده کرد.  مقاومت حرارتی این محصول به گونه ای است که موجب تحمل طیف گسترده ای از دما از 200- تا حدود 450 درجه را زمانی که در معرض هوا قرار میگیرد تحمل مبیکند، بخارات را تا 700 درجه تحمل میکندو در محیط های بسته تا 3000 درجه سانتیگراد را نیز تحمل میکند. که این موضوع باعث به کار بردن آن درسیستم های گرمایشی و سرمایشی متنوعی میشود. خاصیت خودروان کنندگی گرافیت این خاصیت را ایجاد میکند که در دماهای بالا انطباق پذیری بهتری از خود نشان دهد. همچنین این ورق نسوز دارای ساختاری منعطف، ضریب اصطکاک پایین، مقاومت الکتریکی پایین، هدایت گرمایی خوب و قابلیت تحمل فشار در آن بسیار خوب می باشد. از این محصول میتوان برای ساخت انواع اورینگ و واشر در تهیه انواع پمپ ها،  و در درزگیری انواع دیگهای بخار و راکتورهایی که در معرض درجه حرارت بالا و یا مواد شیمیایی هستند ، برای ساخت انواع واشرهای اسپیرال، به عنوان یک لایه محافظ در لوله هایی که دارای جریانات مواد شیمیایی هستند استفاده کرد. همچنین برای ساخت انواع سلول های خورشیدی نیز بسیار مفید هستند. این ورق بسته به کاربرد آن در ضخامت های مختلف قابل عرضه است و از آنجایی که طول عمر بالایی دارد، یک محصول مقرون به صرفه محسوب می شود.

برای مشاهده صفحه اختصاصی و خرید ورق نسوز گرافیت خالص کلیک کنید.

enlightenedمشاوره : 33941022  - - - -  خرید : 33933097 enlightened

ورق نسوز آزبست

ورق نسوز آزبست یکی از محصولات بسیار مقاوم در برابر حرارت میباشد از ماده اولیه آزبست ساخته شده است که با پرکننده ماسه مستحکم میشود. وجود الیاف آزبست باعث افزایش هر چه بیشتر مقاومت حرارتی این ورق ها شده است. از این محصول به عنوان اتصالات نسوز برای تهیه انواع واشر، همچنین به عنوان عایق در ساخت راکتور ها، کمپرسورها، پمپ ها و دیگهای بخار استفاده میشود.

برای مشاهده و خرید ورق نسوز آزبست کلیک کنید.

enlightenedمشاوره : 33941022  - - - -  خرید : 33933097 enlightened

ورق گرافیت استیل دار

ورق نسوز گرافیت استیل دار که به آن ورق نسوز گرافیت تنجید نیز مینامند. این ورق ها از سه ماده اصلی شامل الیاف آزبست، گرافیت و ورق های استیل تشکیل شده است. الیاف آزبست یک سری الیاف طبیعی هستند که خاطر ماهیت آن که از ترکیب معدنی سیلیس می باشد ساختاری بسیار مقاوم در برابر حرارت دارد بنابراین یک عایق بسیار مناسب برای انواع مصارف صنعتی و ساختمانی میباشد. از سوی دیگر ترکیب این الیاف با گرافیت موجب بهبود خواص حرارتی و تحمل فشار در آن میشود به گونه ای که این محصول قادر به تحمل حرارت 850 درجه حرارت میباشد. بخش دیگر تشکیل دهنده این ورق ها وجود فلزدر آن است که موجب افزایش استحکام، افزایش مقاومت کششی و فشاری این محصول میشود که باعث میشود مقاومت بسیار خوبی در برابر پاره شدگی از خود نشان دهد. جنس این فلز بسته به نوع کاربرد آن میتواند اینکونل 625، فولاد کربن، فولاد ضد زنگ 304، فولاد ضد زنگ 316 باشد که همه این فلزها ضد زنگ و بسیار مقاوم هستند. برای قرار دادن این بخش فلزی در لابه لای ساختار ورق آزبست گرافیت از روشهای مکانیکی استفاده میشود به این معنی که از چسب استفاده نمیشود چرا که وجود چسب ، رزین و یا اینگونه مواد شیمیایی در دماهای بالا ممکن باعث مزاحمت شود . به این ورق، ورق نسوز دونیت نیز میگویند. از ویژگی های بارز این محصول میتوان به مقاومت آن در برابر اوزون، مقاومت در برابر گازهای طبیعی، و همچنین مقاوم در برابر روغن و نفت نام برد. نکته قابل ذکر این است که بهتر است این محصول در برابر آب استفاده نشود. از این محصول میتوان برای ساخت انواع واشر استفاده کرد. از جمله کاربرد این محصول میتوان برای ساخت انواع واشر و درزگیر نام برد که برای این منظور میتوان آن را در ابعاد مختلف و با ضخامت های متنوع تولید و عرضه نمود.

برای مشاهده مشخصات دقیق تر و خرید  ورق نسوز گرافیت تنجید کلیک کنید.

enlightenedمشاوره : 33941022  - - - -  خرید : 33933097 enlightened

 

سوالات متداول

  1. ورق نسوز در چه صنایعی استفاده می شود؟

از ورق های نسوز برای آب بندی و عایق سازی حرارت استفاده می شود. به همین علت است که این محصول در تمامی صنایع مورد استفاده قرار می گیرد. مهمترین صنایع مصرف کننده ورق نسوز عبارت اند از؛ کارخانه های ساخت محصولات فولادی، کوره های ذوب فلزات، خودرو سازی، پالایشگاه ها، صنایع هوایی و....

 

  1. چگونه می توان از ورق نسوز برای آب بندی فلنچ ها استفاده کرد؟

برای استفاده از ورق نسوز برای آب بندی فلنچ ها، می بایست متریال سازنده ورق مورد نظر را با توجه به شرایط محیطی انتخاب نموده و سپس اقدام به برش آن با توجه به نقشه فلنچ مورد نظر نمود.

 

  1. آیا می توان از ورق نسوز برای ساخت واشر آب بندی در موتور های درون سوز استفاده نمود؟

ورق های نسوز کاربرد های زیادی دارند و یکی از آن ها تولید واشر های نسوز می باشد. با توجه به این موضوع، ساخت واشر آب بندی برای یک موتور درون سوز با استفاده از ورق نسوز کاملا امکامن پذیر است. تحمل دمایی بالا، مقاومت زیاد در برابر فشار، انعطاف خوب و آب بندی دقیق مواردی است که باعث می شود تا ورق نسوز گزینه مناسبی برای انجام این کار باشد.

 

  1. برای ساخت ورق نسوز چه موادی بیشترین استفاده را دارند؟

ورق های نسوز دارای انواع مختلفی هستند که هرکدام از متریال های مخصوص خود ساخته می شوند. اما برخی مواد سازنده در میان بیشتر ورق های نسوز مشترک اند. الیاف فایبرگلاس، رزین های صنعتی،الیاف آزبست و... برخی از متریال های مشترک سازنده انواع ورق نسوز می باشند.

هرگونه کپی برداری و استفاده از مطالب این سایت ؛ بدون ذکر منبع و لینک ( نسوز صنعت پارس ) شرعا حرام بوده و علاوه بر پیگرد قانونی - صاحبان اثر نیز از شما رضایت نخواهند داشت .

منابع : 

http://klingeran.co.ir/docs/k1000.pdf

https://www.tehnoguma.com/gasket-and-insulation-material/gasket-sheets/

https://www.hpmsgraphite.com/graphitefoil.html

https://www.ttu.com/3.PERMA-FOIL_eg.pdf

http://www.clingseal.com/pro_02_cs1070t.htm

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:http://www.non-asbestos-sheets.net/Reinforced-Asbestos-Composite-Sheet.html