تصویر مقالات

تصویر مقالات

پارچه نومکس

پارچه نومکس

پارچه نومکس:

پارچه بافته شده از الیاف نومکس، به دلیل ماندگاری فوق العاده، برخورداری از مقاومت بالا در برابر اشتعال، و همچنین، قدرت جذب بالای گرد و غبار، طی سالیان اخیر، تبدیل به یکی از محصولات پر کاربرد در میان صنایع گوناگون گردیده است.

کارخانه دوپُنت، از اواخر دهه هفتاد در قرن 20، الیاف و پارچه نومکس را به عنوان یک محصول تجاری به بازار فرستاد. این در حالی بود که شرکت مذکور، از چند سال قبل از آن، تولید نومکس را آغاز کرده بود اما با نام پلی متا فنیلن ایزو فتالامید.

در ابتدای سال‌های تولید پارچه نومکس، از آن، فقط برای دوخت لباس رانندگان ماشین مسابقه استفاده می‌کردند اما به مرور زمان، کاربردهای بیشتری برای این نوع از پارچه‌ها تعریف گردید و در بخش‌های مختلف صنعتی به کار گرفته شدند.

بررسی تخصصی الیاف نومکس:

مولکول‌های تشکیل دهنده الیاف مصنوعی نومکس، اکسیژن، هیدروژن، نیتروژن، و کربن هستند که بسیار مشابه ترکیبات کولار می‌باشد. تفاوت نومکس و کولار، در طریقه اتصال مولکول‌هایشان به یکدیگر می‌باشد.

در حالی که مولکول‌های کولار، به صورت خطی به یکدیگر متصل شده‌اند، نومکس از اتصال زنجیری مولکول‌ها تولید می‌شود. از دلایل محبوبیت الیاف نومکس، می‌توان به قدرت تحمل حرارتی بالا تا حدود 370 درجه سانتیگراد و نفوذ ناپذیری در برابر آب اشاره نمود.

اما یکی از علل اصلی که این الیاف را برای دوخت پارچه نومکس، مناسب نموده، قدرت بالای جذب گرد و غبار می‌باشد که از الیاف دیگری همچون فایبرگلاس بالاتر خواهد بود.

مسئله قابل تامل در مورد الیاف نومکس این است که در صورت قرار گرفتن آن در کنار یک منبع حرارتی، این الیاف، به جای شعله‌ور شدن، به آرامی سوخته و بدون چکیدن، تبدیل به کربن می‌شوند.

این امر باعث می‌شود که الیاف ضخیم‌تر شده و انتقال حرارتی بالایی صورت نگیرد. عدم رسانایی حرارتی الیاف نومکس، موجب منتشر نشدن آتش شده و به محض دور کردن منبع حرارتی، سوختن الیاف نیز متوقف می‌گردد. یکی از کاربردهای الیاف نومکس، تهیه نمد برای کمک به بهتر شدن فرایند فیلتر می‌باشد.

بررسی تخصصی پارچه نومکس:

پارچه بافته شده از الیاف نومکس، از انعطاف خوبی برخوردار بوده اما همزمان، مقاومت کششی و استحکام قابل توجهی دارد. این پارچه، با امکان استفاده در محیط‌های بهداشتی مانند صنایع غذایی، در جذب گرد و غبار، بسیار بهتر از مواد نسوز دیگر مانند پلی پروپیلن و فایبرگلاس عمل می‌نماید.

پارچه نومکس

مزایای پارچه نومکس:

 - تحمل حرارتی بالا تا 370 درجه سانتیگراد

- نقطه ذوب در حدود 430 درچه سانتیگراد

- غیر قابل اشتعال و عدم انتشار آتش

- انتقال حرارتی پایین، به دلیل تبدیل شدن به کربن و ضخیم شدن الیاف در حین سوختن

- مقاوم در برابر نفوذ آب و روغن

- عملکرد مثبت در اکثر محیط‌های اسیدی و قلیایی

- قدرت قابل توجه در عایق بندی الکتریکی

- مقاوم و در عین حال، سبک

 

تراکم الیاف 

1.37

استحکام الیاف gpd

5 – 2.8

تحمل حرارتی

370

نقطه ذوب

430

ازدیاد طول در نقطه شکست %

30 – 19

آب رفتگی %

1.3 – 0.5

انتقال حرارتی W/m.k

0.25

حفظ قدرت شکست %

100 – 95

مقاومت الکتریکی (کوتاه مدت) kv/mm

34 - 18

مقاومت الکتریکی (بلند مدت) kv/mm

1.6

 

 

ویژگی‌های مثبت متعدد پارچه نومکس باعث شده تا آن را در بخش‌های گوناگون صنعت به کار بگیرند. اگرچه پارچه نومکس را در ابتدا فقط برای دوخت لباس رانندگی مسابقات به کار می‌گرفتند اما طولی نکشید که از آن، برای دوخت لباس آتش نشانی، تولید تجهیزات فضانوردی، صنایع دریایی، راه آهن، و حتی لباس‌های خاص نظامی هم استفاده نمودند.

در حوزه تولید لباس آتش نشانی، استفاده از نومکس، نه تنها به خاطر ضخیم شدن الیافش در برابر منبع حرارتی، از انتقال گرما و بروز سوختگی نوع دوم و سوم جلوگیری می‌کند، بلکه با فیلتراسیون هوای محیط پیرامون، از ورود گازهای سمی به ریه آتش نشان‌ها و بروز بیماری‌های جدی مانند سرطان جلوگیری خواهد کرد.

کامپوزیت‌های ساخته شده از الیاف نومکس، از جمله کامپوزیت‌های لانه زنبوری، به دلیل وزن پایین، تحمل حرارتی، مقاومت شیمیایی و استحکام بالا، جایگزین آلومینیوم در اتصالات بال و نازل‌ موتور، در صنعت هوا فضا می‌شوند.

از دیگر بخش‌هایی که از مزایای چشمگیر پارچه نومکس استفاده می‌کنند، بدنه و داخل کابین هلیکوپترها و هواپیماها هستند؛ از تیغه روتور گرفته تا کف کابین. رسانایی حرارتی پایین و مقاومت این محصول در برابر اشتعال، پارچه نومکس را تبدیل به گزینه‌ای مناسب برای عایق بندی صندلی و دیوارها نموده است.

پارچه نومکس

عایق بندی برخی قطعات خودرو مانند شمع، یکی از مواردی است که جزو کاربردهای پارچه نومکس، با تحمل حرارتی بالا می‌باشد. با توجه به مقاومت الیاف نومکس در برابر شوک حرارتی، پارچه بافته شده از این الیاف، گزینه خوبی برای فیلتر نمودن گازها در دمای بالا خواهد بود.

کیسه‌های فیلتر یا به اصطلاح "بگ فیلتر"، که عموماً از این پارچه تهیه می‌شوند، قدرت فوق العاده در جذب گرد و غبار محیطی، در دمای بالا دارند. انتقال حرارتی پایین پارچه نومکس، تا حد خیره کننده‌ای، از اتلاف انرژی جلوگیری کرده و صرفه جویی بالا را در پی خواهد داشت.

علاوه بر کاربردهای ذکر شده برای پارچه نومکس، این محصول پر طرفدار، به دلیل رعایت قواعد محیط زیستی وضع شده توسط جوامع جهانی، به طور گسترده در صنایعی همچون فولاد، سیمان و تولید آسفالت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از سوی دیگر، سال‌ها است که قدرت عایق بندی الکتریکی پارچه نومکس، آن را انتخابی مناسب برای عایق بندی تجهیزاتی همچون ژنراتور، ترانسفورماتور، خودروی هیبریدی، و توربین بادی نموده است.

این امر باعث می‌گردد تا در کنار افزایش میزان بهره وری تجهیزات، از آسیب دیدگی قطعات جلوگیری شده و هزینه‌های تعمیر و نگهداری تا حد زیادی کمتر گردد.