تصویر مقالات

تصویر مقالات

استعلام قیمت و فروش پارچه فایبرگلاس

استعلام قیمت و فروش پارچه فایبرگلاس

پارچه فایبرگلاس:

فایبرگلاس تاکنون از اصلی­ترین فیبرهای استفاده شده در صنعت پلیمر و از تطبیق پذیرترین تقویت کننده­ها است. البته ذوب کردن شیشه و کشیدن آن به درون فیبر یک تکنیک باستانی است و در دهه 1930 میلادی به عنوان پشم شیشه و سپس فایبرگلاس نام گذاری شد. فیبرهای ساخته شده از شیشه برای استفاده­های گوناگون در تنوع بسیار ساخته می­شوند. معمولا دارای سیلیکای بالای 50% است و ترکیب با سایر اکسیدهای معدنی به این محصول ویژگیهای ممتازی می­دهد. واژه شیشه یا مواد شیشه­ای بیانگر یک خانواده بزرگ از مواد با ویژگی مشابه است که ساختمان آن غیرکریستالی است. بنابراین بطور خلاصه می­توان مواد شیشه­ای را از پلیمر، فلز یا سرامیک تولید کرد. در مواد پلیمری شکل ساختمانی بی­نظم و غیرمتبلور رایج است که در فلزها کمتر دیده می­شود اگرچه شیشه متالیک در قالب روبان را می­شود عموما از طریق استحکام مکرر بخشیدن تولید کرد به این معنی که با ندادن زمان کافی به کریستالیزه شدن میسر می­شود.

از این پارچه های نسوز برای عایق حرارتی ، الکتریکی ، صدا و مقاومت برابر خوردگی استفاده می­شود. همچنین برای تقویت و تحکیم مواد مختلفی کاربرد دارد مانند میله های نگهدارنده اطراف چادرهای کمپ ، دو سر نیزه ، تیرکمان ، پنلهای مات سقفی ، بدنه اتومبیلها ، چوب هاکی ، قایق های بادی ، بدنه کشتیها و کاغذ شانه عسل و غیره. همچنین از فایبرگلاس دوخته نشده با اشباع کردن در آسفالت یک ماده ضد آب و مقاوم در برابر ترک خوردگی تولید می­شود.

فایبرگلاس و مواد کامپوزیتی فواید بسیاری برای مصارف پزشکی و ایمنی دارند. فیبر کربن اشعه X را عبور می­دهد، سخت و محکم وسبک است که در ساخت پنلها ، کاورها ، محافظ ساختمانها و تختهای رادیولوژی ، تجهیزات ایمنی و بازرسی به کار می­رود. کامپوزیتهای فایبرگلاسی برای تجهیزات پزشکی ایده­آل است چراکه می­توان آن را به شکل­های پیچیده و زیبا ساخت و ساختاری قوی ، سبک ، بادوام دارد و ظاهر بیرونی آن کلاس A است که برای تزیین و راحت تمیز کردن مناسب است.پنلها همچنین برای جلوگیری از صدا و آتش سوزی نیز مناسب هستند. استفاده از کامپوزیتها در مجرای فن میتواند به شکلهای مختلف با هزینه کمی انجام گیرد.

                                                          پارچه فایبرگلاس

انواع فایبرگلاس:

فایبرگلاسها به دو دسته تقسیم می­شوند؛ فایبرهای ارزان با کاربرد عمومی و فایبرهای مخصوص. بیش از 90% محصولات فایبرگلاس کاربرد عمومی دارد که این قبیل فایبرها را E-glass می­نامند. مابقی فایبرگلاسها کاربردی ویژه دارند که در بازار از اهمیت تجاری ویژه­ای برخوردارند و شامل فایبرهای ضد خورندگی ECR-glass قوی S, R و Te-glass ثابت دی الکتریک پایین D-glass فایبرهای قوی و سیلیکا خالص یا فیبر کوارتز که در دماهای بسیار بالا قابل استفاده هستند. سایر فایبرگلاسهای کاربرد ویژه A-glass ، C-glass ، فیبرهای تو خالی و فیبرهای سه لوبال و فیبرهای دو قطبی می­باشند.

حروف

ویژگی

E, electrical

رسانایی الکتریکی کم

S, strength

قدرت زیاد

C, chemical

ماندگاری شیمیایی بالا

M, modules

سختی بالا

A, alkali

قلیایی بالا

D, dielectric

ثابت دی الکتریک کم

 
 A-glass: شیشه قلیایی ساخته شده از سیلیکات آهک سدیم ، زمانی استفاده می­شود که مقاومت الکتریکی E-glass نیاز نباشد. A-glass یا آهک سدیم بهترین شیشه مورد استفاده برای مخزن ها و پنجره ها است.

AR-glass: شیشه ضد قلیایی ساخته شده از سیلیکات زیرکونیم است. در سیمان پرتلند به کار می­رود.

C-glass: شیشه ضد خوردگی که از کلسیم بوروسیلیکات ساخته می­شود. در محیطهای خورنده اسیدی کاربرد دارد.

D-glass: شیشه ثابت دی­الکتریک کم که از بروسیلیکات ساخته می­شود. کاربرد الکتریکی دارد.

E-glass: بدون قلیایی ، از نظر الکتریکی بسیار مقاوم ساخته شده از آلومینا کلسیم بروسیلیکات است. E-glass به دلیل قدرت و مقاومت الکتریکی خوبی که دارد در صنعت به فیبری برای مصارف عمومی معروف است. این نوع بیشترین فیبر تقویتی استفاده شده در صنعت پلیمر کامپوزیت است.

ECR-glass: همان نوع E است با مقاومت بیشتر برابر اسید خوردگی ساخته شده از کلسیم آلومینوسیلیکات. در جایی کاربرد دارد که قدرت، ضریب رسانای الکتریکی و مقاومت برابر خوردگی اسید لازم است.

R-glass: یک شیشه تقویتی ساخته شده از کلسیم آلومینوسیلیکات است که برای قدرت بیشتر و مقاومت در برابر اسید خوردگی استفاده می­شود.

S-glass: شیشه بسیار مقاوم که از منیزیم آلومینوسیلیکات ساخته شده است. در جاهایی استفاده می­شود که مقاومت بیشتر و سفتی بیشتر مقاومت حرارتی بیشتر و مقاومت در برابر خوردگی لازم است.

S2-glass: مشابه اما بهبود یافته S-glass می­باشد.

معمولا فیبرهای استفاده شده برای تقویت ساختمانی در سه بخش E، AR و S قرار میگیرد. از میان تمام فیبرهای موجود برای استحکام ساختمانی نوع E تاکنون بیشتر استفاده شده و قیمت مناسبتری دارد.

فایبرگلاسهای ویژه:

S-glass ، D-glass ، A-glass ، ECR-glass ، فیبر خلوص بالای سیلیکا، فیبرهای تو خالی و فیبرهای سه لوبال از فایبرگلاسهای ویژه هستند.

کامپوزیت های شیشه­ای در جایی استفاده می­شوند که سختی بیشتر کربن یا فیبرهای آرامید و مقاومت شیمیایی فیبرهای بازالت احتیاج نیست.

از میان تقویت کننده­ها پارچه های فایبرگلاسی از رایجترین ها در صنعت امروزه کمپوزیتها است. عموما ارزان بوده و حملی آسان دارند. وقتی که با رزین ترکیب می­شوند قسمتهای کامپوزیتی را قوی و سبک کرده و زیبایی خاصی میبخشد. تمام پارچه­های فایبرگلاسی به منظور الیاف/پنبه شدن دوخته می­شوند و هر کدام ویژگی خاص خود را دارند.

الیاف دوخته شده بسیار قوی هستند چراکه با نخ در دو جهت دوخته می­شوند. تار و پودها در صفر و 90 درجه هستند ، بنابراین پارچه­ها در دو جهت قوی هستند. الیاف باید جهت­دار باشند تا نخها به طور موازی در آن قرار گیرند.

                                                          پارچه فایبرگلاس

پارچه­های فایبرگلاس E-glass با روشهای مرسوم نساجی عملا در هر تنوعی تولید می­شوند. انواع دوخت ساده ، توری ، لنو ، ساتن ، یکطرفه و غیره است. این نوع پارچه ها قادر به ترکیب با پلی­استر، ونیل استر و رزینهای اپوکسی هستند. این نوع الیاف در کشتی­سازی ، سازه­های کامپوزیتی بسیار رایج هستند.

نگهداری: اگر مشخص نشده باشد توصیه می­شود محصولات فایبرگلاسی را در جای خشک و خنک نگهداری شود. دما نباید از 35 درجه بالاتر رود و رطوبت نسبی باید زیر 75% باشد. محصولات فایبرگلاس باید تا زمان نیاز در بسته­بندی بماند. اگر این شرایط برای یک مدت طولانی حفظ شود این محصولات نباید تغییر کنند.

فیبرهای شیشه­ای از نظر کاربرد موادی بسیار تطبیق پذیرند. بطور گسترده به عنوان تقویت کننده فیبر برای رزینهای پلیمری مانند اپوکسی و پلی استر اشباع نشده بکار می­رود. سختی فیبرشیشه پایینتر از فیبرهای تقویتی است اما دارای مزیت برتر در ترکیب توان بالا با چگالی پایین است و از همه مهمتر یک هزینه معقول دارد. می­توان گفت فیبر شیشه در آینده به عنوان اصلی­ترین تقویت کننده استفاده خواهد شد.

تاثیر بر سلامتی: در کوتاه مدت الیاف فایبرگلاس (پشم شیشه) باعث سوزش میشود. تنفس خاک و الیاف باعث سوزش دهان ، بینی و گلو می­شود. در تماس با پوست موجب خارش و سوزش می­شود. در تماس با چشم باعث سوزش کوتاه مدت می­شود. خوردن آن باعث خارش کوتاه مدت معده و روده می­شود. در بلند مدت هیچگونه اثری بر سلامتی ندارد. اما تنفس یا تماس طولانی مدت موجب اثرات شدیدتری به دنبال خارش می­شود.

 

سوالات متداول

  1. پارچه فایبرگلاس چه انواعی دارد؟

پارچه نسوز الیاف فایبر یکی از منسوجات نسوزی است که دارای انواع بسیاری می باشد. در ساختار پارچه نسوز فایبرگلاس موارد زیادی همچون نوع الیاف سازنده، موارد تقویت کننده، نوع بافت و ... می توانند نمونه های جدیدی از این محصول ایجاد کنند. به طور کلی یکی از بارز ترین ویژگی های پارچه فایبرگلاس، همین تنوع آن می باشد.

 

  1. پارچه فایبرگلاس با چه موادی قابلیت تقویت شدن را دارد؟

تقویت کردن پارچه های نسوز فایبر در اکثر کارخانه های سازنده این پارچه اتفاق می افتد. پارچه نسوز فایبرگلاس را می توان با مواد زیادی همچون سیم فولادی، فویل آلومینیومی، لایه سیلیکون و... تقویت نمود. با تقویت کردن پارچه فایبرگلاس با این موارد می توان به استحکام بالاتر، تحمل حرارتی بهتر، نفوذ ناپذیری بیشتر و خواص متعدد دیگری دست یافت.

 

  1. از پارچه فایبرگلاس برای ساخت چه محصولاتی استفاده می شود؟

از پارچه نسوزفایبرگلاس برای ساخت سایر محصولات نسوز بسیار استفاده می شود. محصولاتی نظیر؛ پارچه های سیلیکونی مختلف، پارچه فایبرگلاس فویل دار، نوار های سیلیکونی و... بخشی از محصولاتی هستند که بر پایه این پارچه ساخته می شوند.

 

  1. استحکام بالای پارچه فایبرگلاس نشات گرفته از چه مواردی است؟

عوامل موثر در میزان استحکام پارچه فایبر شامل؛ نوع بافت پارچه، ضخامت آن، نوع الایف فایبرگلاس سازنده و استفاده از تقویت کننده های مختلف در ساختار پارچه نسوز فایبرگلاس می باشد.

 

  1. پارچه فایبرگلاس در تقابل با اسید ها به چه شکل عمل می کند؟

یکی از بهترین خواص پارچه نسوز فایبرگلاس مقاومت بالای آن در برابر اسید ها می باشد، چرا که با اسید های شیمایی وارد واکنش نمی شود.