تصویر مقالات

تصویر مقالات

تسمه نسوز

تسمه نسوز

تسمه نسوز

انواع تسمه نسوز:  

تسمه نسوز ساختارهایی بر پایه  پارچه های نسوز هستند که بافت الیاف و با عرض محدود به شکل نوار تولید میشود و مورد استفاده صنایع قرار میگیرند. تولید پارچه های نسوز به صورت نوار مشکل برش آنها را بر طرف کرده است. الیاف استفاده شده برای تولید این نوارها شامل فایبرگلاس، آزبست، سرامیک و گرافیت میباشد. از ویژگی مشترک همه این الیاف میتوان به مقاومت حرارتی، مقاومت شیمیایی، استحکام مکانیکی، مقاومت الکتریکی و انعطاف پذیری خوب آنها اشاره کرد. بیشترین کاربرد تسمه نسوز شامل عایق بندی خصول لوله، پشتیبانی مواضع جوشکاری –welding-  عایق بندی لوله ها و پمپ ها، کابلها، و درزگیری اشاه کرد. نوارهای نسوز به دست آمده از الیاف را میتوان با ترکیب کردن مواد مختلف ارتقا داد به عنوان مثال بعضی از نوارهای نسوز دارای ورق نازکی از فویل آلومینیوم هستند و یا در ساختار تعدادی از آنها مفتولهای فلزی استفاده شده که این موضوع باعث افزایش استحکام مکانیکی آنها میشود. بععضی از آنواع این نوار ها در یک سمت آغشته به چسب هستند مانند نوار نسوز فایبرگلاس و نوار گرافیتی که نوع چسبدار آن موجود است و موجب تسهیل در استفاده میشود.

 

enlightenedمشاوره : 33941022  - - - -  خرید : 33933097 enlightened

 

تسمه نسوز فایبرگلاس:

این تسمه محصولی است که فایبرگلاس استخراج شده و به علت ماهیت مقاوم این ماده در برابر حرارت در صنایع نسوز کاربرد گسترده ای دارد. از ویژگی های نوار نسوز فایبرگلاس میتوان به خواص القای خوب، مقاومت بسیار خوب در برابر دما، مقاومت در برابر ترکیبات اسیدی و قلیایی، مقاوم در برابر ضربه و خواص عایق عالی، دارای نسبت وزن به حجم خوب نام برد. از این نوار می توان برای ساخت و عایق بندی  انواع موتورها و ژنراتورها و کابلها که نیاز به عملکرد خوب و در عین حال عمر طولانی است استفاده کرد،  همچنین میتوان از این محصول به طور گسترده در زمینه های معماری، لوازم الکتریکی، دستگاههای ضد حریق و مقاوم در برابر حرارت، درزگیری و غیره استفاده شود.

برای مشاهده این محصول و خرید نوار نسوز فایبرگلاس کلیک کنید.

enlightenedمشاوره : 33941022  - - - -  خرید : 33933097 enlightened

 

تسمه نسوز فایبرگلاس چسبدار:

تسمه نسوز فایبرگلاس چسبدار محصولی است که استفاده و نصب تسمه فایبرگلاس را تسهیل کرده است. در یک سمت این محصول پارچه فایبرگلاس است و درسمت دیگر برای چسبدار کردن آن از چسب سیلیکون استفاده شده است. این محصول برای سطوحی استفاده میشود که حساس به تغییرات درجه حرارت هستند. به عنوان مثال برای عایق بندی بعضی از سطوح در فصل سرما از این نوار چسبدار استفاده میشود. علاوه بر عایق حرارتی این محصول و مقاومت حرارتی آن تا دمای 450 درجه فارنهایت- حدود 232 درجه سانتیگراد-  میتوان به مقاومت آن در برابر سایش اشاره کرد که منجر به عمر طولانی تر این محصول میشود از جمله کاربردهای این محصول میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

• برای تهیه تسمه نسوز فایبرگلاس عمومی

• آب بندی دائمی کانالها یا اتاقک های با درجه حرارت بالا

• پشتیبانی مواضع جوشکاری- در بسیاری از صنایع جوشکاری دو سمت موضع جوش باید با استفاده از یک سطح عایق پشتیبانی شود که از جمله دلایل این کار میتوان به محافظت سطوح زیرین در برابر آلودگی اشاره کرد.

• حفاظت از سیم پیچ

• تقویت قطعات پلاستیکی

نوار نسوز فایبرگلاس بدن چسب

برای مشاهده این محصول و خرید نوار نسوز فایبرگلاس چسب دار کلیک کنید. 

enlightenedمشاوره : 33941022  - - - -  خرید : 33933097 enlightened


تسمه نسوز فایبرگلاس فویلدار:

این محصول که از یک پارچه فایبرگلاس و یک لایه فویل آلومینیومی ساخته شده است یک محصول نسوز و مقاوم با طول عمر بالا برای حفاظت از تجهیزات در برابر تغییرات دمایی میباشد. وجود یک لایه نازک از فویل آلومینیوم بر روی الیاف فایبرگلاس موجب بهبود خواص مکانیکی، شیمیایی و سایر ویژگی از جمله مقاومت آن در برابر گرما و شعله های شدید، مقاوم در برابر کشش و پاره شدن، جلوگیری از هدر رفت انرژی، مقاومت در برابر نفوذ رطوبت و بخار اشاره کرد. دمایی که این تسمه نسوز به صورت مدام میتواند تحمل کند حدود 550 درجه سانتی گراد است در صنایع اتومبیل سازی در بخش زیرین کاپوتها، به عنوان پشتیبان مواضع جوشکاری –weld Back-up- همچنین برای پوشش شیلنگهای هیدرولیک، کابل ها و لوله ها از حرارت زیاد و آتش، برای تهیه لباس و دستکش، محافظت لوله های یخچال فریزرها استفاده میشود. این محصول بهتر است در دمای 16 تا 27 درجه سانتی گراد نگهداری شود و تا 12 ماه پس از تولید مصرف شود

برای مشاهده این محصول و خرید کلیک کنید . 

enlightenedمشاوره : 33941022  - - - -  خرید : 33933097 enlightened


تسمه نسوز آزبست:

این محصول از الیاف طبیعی آزبست بافته شده است مقاومت خوب گرمایی و شیمیایی این محصول باعث شده از آن در صنایع حرارتی مورد استفاده قرار بگیرد. آزبست یکی از قدیمی ترین موادی است که بشر به عنوان یک ماده عایق شناسایی کرده است و از دیر باز از آن استفاده میکرده اما در چند دهه اخیر به علت مخاطرات زیست محیطی و آسیب بر سلامتی، از آن کمتر استفاده میشود. برای تهیه این محصول الیاف آزبست به یکدیگر بافته میشوند تا مقاومت آن در برابر پاره شدن افزایش یابد. این نوار به دو صورت ریز و درشت بافته شده است که نوع درشت آن وزن کمتری دارد. همچنین براساس وجود گرد و غبار در آن به دو دسته  غبار دار یاDusted و بدون غبار یا Dusted free تقسیم میشود. همچنین میتوان مقاومت این نوار را میتوان با استفاده از سیم بهبود بخشید که جنس سیم میتواند مس، فولاد ضد زنگ و یا اینکونل باشد  که وجود سیم در ساختار موجب بهبود خواص مکانیکی و مقاومت بیشتر در برابر کشش میشود. به همین منظور نوع فوبلدار این محصول نیز عرضه شده است که علاوه بر خواص مکانیکی بهتر عایق بهتری نیز میباشد. همچنین به منظور بهبود خواص حرارتی این محصول نوع نوار آزبستس گرافیتدار نیز موجود است. از ویژگی های تسمه نسوز آزبستی میتوان  به مقاومت خوب این محصول در برابر حرارت، انعطاف پذیری خوب که باعث شده به صورت رول پیوسته در دسترس باشد. ضخامت این محصول از 0.5 تا 6 میلی متر و پهنای این تسمه از 20 تا 500 میلی متر است. مقاومت حرارتی این محصول تا 550 درجه است. بیشتر کاربرد این نوار به عنوان عایق در برابر حرارتهای بالا است اما از جمله کاربردهای دیگر این محصول میتوان به عایق بندی سیم ها، کویل ها، کابل ها و دیگر هادی های الکتریکی، در مجرای کوره ها،  دیگهای بخار، خطوط لوله؛ کانالهای جریانات گرم، کانالهای هوا، به عنوان درزگیر انصالات کانالها در کوره ها، عایق بندی سیم ها، تهیه لباسها و دستکش  اشاره کرد علاوه بر این از این محصول به عنوان فتیله چراغ های نفتی نیز استفاده میشود. این محصول باتوجه به نوع بافت به دو نوع درشت بافت و ریز بافت تقسیم میشود.

برای مشاهده این محصول و خرید  نوار نسوز آزبست کلیک کنید.

enlightenedمشاوره : 33941022  - - - -  خرید : 33933097 enlightened

تسمه نسوز سرامیک: 

در این محصول الیاف سرامیک به هم متصل می شوند و به صورت نوار بافته میشوند. به گونه ای الیاف سرامیکی خالص در حضور درصد کمی از الیاف سلولوز  با استفاده از تقویت کننده ها بافته میشود ماده اصلی تشکیل دهنده الیاف سرامیکی سیلیسیم میباشد. این ماده یک ترکیب معدنی است که مقاومت زیادی در برابر حرارت از خود نشان میدهد. بنابراین از این محصول به صورت گسترده به عایق حرارتی استفاده میشود این محصول را میتوان با استفاده از تقویت کننده هایی مانند سیم و یا با الیاف شیشه مستحکم کرد و مقاومت کششی و حرارتی آن را بهبود بخشید به گونه ای که در صورت تقویت با سیم مقاومت حرارتی آن تا 1091 درجه سانتی گراد ارتقا می یابد تسمه نسوز سرامیکی را میتوان در ضخامت های مختلف از 2 تا 6 میلی متر تهیه کرد. نوار سرامیکی معمولا مقاومت خوبی در برابر نفوذ روغن، حلال ها و بسیاری از مواد شیمیایی مقاوم است اما بهتر است در تماس با فسفریک اسید و هیدروفلوریک اسید و مواد قلیایی قوی قرار نگیرد. از این محصول برای ساخت اگزوز، برای امور ریخته گری و جوشکاری، درزگیری در های کورهها و دیگهای بخار و همچنین عایق لوله ها و کابل ها در نیروگاهها و پالایشگاهها استفاده میشود.

برای مشاهده این محصول و خرید  نوار نسوز سرامیک فایبر کلیک کنید. 

enlightenedمشاوره : 33941022  - - - -  خرید : 33933097 enlightened

تسمه نسوز سرامیک فویلدار:

تسمه های نسوز سرامیکی فویلدار که از الیاف سرامیکی ساخته شده ،  با یک لایه نازک از ورق آلومینیوم تقویت شده است. این محصول به خاطر حضور این لایه آلومینیومی مقاومت حرارتی بالایی دارد به گونه ای که تا دمای 1260 درجه سانتی گراد را به راحتی تحمل میکند. از دیگر ویژگی های بارز این محصول میتوان به عایق خوب الکتریکی ، هدایت حرارتی پایین، مقاومت عالی در برابر مواد شیمیایی، جایگزین خوب محصولات ASB در بسیاری از برنامه های عایق بندی و آب بندی، با دوام، مقاومت بالا در برابر سایش، مقاوم در برابر نشت نفت، مقاومت به تجزیه ارتعاشی، ساختاری بسیار نرم برای پوشش دهی و پیچاندن،  این محصول را میتوان با استفاده از فیبر شیشه ای و سیم های فولادی ضد زنگ مستحکم تر کرد.

این محصول را میتوان در بسیاری از صنایع همچون  تهیه پتو عایق، پتو جوش، پوشش های محافظ و عایق بندی، ساخت واشرهای مقاوم در برابر حرارت، کابل و یا عایق بندی لوله، تهیه مفصل های انبساطی –Expansion Joint- و غیره مورد استفاده قرار بگیرد.

برای مشاهده این محصول و خرید  نوار نسوز سرامیک فایبر فویل دار کلیک کنید.

enlightenedمشاوره : 33941022  - - - -  خرید : 33933097 enlightened


تسمه نسوز ( نوار ) گرافیتی خالص بدون چسب:

نوار گرافیتی خالص از گرافیت بدون هیچکونه الیاف دیگر به عنوان ماده پایه و یا هیچگونه ترکیب استحکام بخش، و تنها با استفاده از گرافیت خالص تهیه شده است. از ویژگی های این محصول میتوان به انعطاف پذیری بالا، ساختار نرم، تحمل حرارتی بسیار خوب به طوری تا دمای 2800 درجه سانتی گراد را در محیط های خنثی و 500 درجه سانتی گراد در محیط های اکسیدکننده را به راحتی و بدون تغییر خواص فیزیکی تحمل میکند، قابلیت تحمل طیف وسیعی از مواد شیمیایی –pH=0-14-  هدایت الکتریکی خوب، ساختار ضد خوردگی، فاسد نشدنی و طول عمر بالا، خواص درزگیری و عایق بندی عالی، نام برد.

از کاربردهای این محصول میتوان به استفاده از  آن در صنایع خودروسازی، انواع مواد شیمیایی، ساخت پمپ، انواع شیرها،  به عنوان پرکننده ی اسپیرالهای آسیب دیده،  در ساختار پمپهای دور بالا و گریز از مرکز، روکش واشرهای کمپروفیل-kammprofil- پرکنده برای واشرهای مهره ای فلزی، اشاره کرد.

برای مشاهده این محصول و خرید نوار نسوز گرافیت خالص چسب دار کلیک کنید.

enlightenedمشاوره : 33941022  - - - -  خرید : 33933097 enlightened

نوار گرافیتی چسبدار:

همانگونه در در شکل زیر نشان داده شده است ساختار های گرافیتی از لایه های بزرگی از پیوندهای عرضی کربن به صورت خالص بدون حضور ماده دیگری تشکیل شده است. این ساختار های لانه زنبوری که با پیوند قوی به یکدیگر متصل شده اند،  به صورت لایه لایه و با پیوند ضعیف روی هم قرار گرفته اند. مجموع این پیوندها به گونه ای است که نوار و یا الیاف گرافیتی ایجاد شده تحمل حرارتی و شیمیایی بالایی را از خود نشان میدهد. از دیگر ویژگیهای این محصول میتوان به خاصیت خود روان کنندگی،  مقاومت خوب آن دربرابر انواع مواد شیمیایی، اسید ها و باز ها، گاز، روغن، چربی، بخار، آب – این محصول بهتر از در تماس ترکیبات اکسید کننده مانندنیتریک اسید، پتاسیم کلرات، اسید کلریدریک و محلول پرمنگنات قرار داده نشود. نوار گرافیتی چسبدار محصولی از نوار های گرافیتی است که در یک سمت آن چسب برای آب بندی فلنج ها و سطوح بزرگ ایده آل است وجود چسب باعث ثابت ماندن نوار در طول فرایند درزگیری میشود. مقدار چسبی که در ساختار این نوار استفاده میشود باید کم باشد چرا که در دماهای بالا کربئنیزه میشود.

 

 

سوالات متداول تسمه نسوز:
  1. از تسمه نسوز بیشتر برای عایق سازی چه محصولاتی استفاده می شود و استفاده از آن چگونه است؟

به طور کلی از تسمه نسوز برای آب بندی وعایق سازی تجهیزات دوار استفاده می شود. قطعاتی همچون خطوط  لوله و تجهیزات خنک کاری و سیستم اگزوز موتور های درون سوز را می توان با تسمه نسوز عایق بندی کرد. تحمل حرارتی بالا، استحکام زیاد و انعطاف مناسب اصلی ترین دلایل استفاده از این تسمه ها برای عایق بندی است.

 

  1. ساختار تسمه نسوز به کدام محصول صنعتی شباهت دارد؟

ساختار اصلی تسمه نسوز همانند پارچه های نسوز می باشد. علت این تشابه نوع بافت و تولید تسمه نسوز است که با پارچه های نسوز هم جنس تسمه یکسان بوده و دارای الیاف یکسان می باشند و صرفا در ابعاد با یکدیگر متفاوت اند. علت تولید تسمه های نسوز جلوگیری از برش پارچه های نسوز و آسان کردن استفاده از آن ها در ابعاد عرضی کمتر می باشد.

 

  1. تسمه نسوز چسب دار در چه مواقعی مورد استفاده قرار می گیرد؟

از تسمه نسوز چسب دار برای آب بندی و عایق بندی بسیاردقیق تر استفاده می شود. چسب به کار رفته در این تسمه ها از ماده سیلیکون ساخته شده و به فرآیند آب بندی این محصول کمک می کند. از تسمه نسوز چسب دار زمانی استفاده می شود که نصب نمونه معمولی آن مشکل بوده و امکان پذیر نمی باشد.

 

  1. تسمه نسوز آزبستی چه انواعی دارد؟

یکس از انواع تسمه های نسوز، تسمه نسوز آزبست می باشد که خود دارای انواع بدون غبار، غبار دار، فویل دار، سیم دار و ساده است.

برای مشاهده این محصول و خرید  نوار نسوز گرافیت خالص چسب دار کلیک کنید.

enlightenedمشاوره : 33941022  - - - -  خرید : 33933097 enlightened

 

هرگونه کپی برداری و استفاده از مطالب این سایت ؛ بدون ذکر منبع و لینک ( نسوز صنعت پارس ) شرعا حرام بوده و علاوه بر پیگرد قانونی - صاحبان اثر نیز از شما رضایت نخواهند داشت .

منابع : 

https://www.surfaceshields.com/pdfs/drywall-mesh/spec-sheet.pdf

https://www.supervacoils.com/graphite-foiltape-sv-gf/

https://www.shreefirepackindia.com/asbestos-webbing-tape.html

http://idodesign.co/asbestos-tape/

https://alexinsulation.com/dusted-free-asbestos-tape/

https://www.uniseals.com/details/dust-free-asbestos-tape

https://www.fiberglasstape.org/products/aluminum-foil-fiberglass-tape.html

https://www.firesleeve-china.com/aluminum-foil-fiberglass-tape_p37.html

https://www.fiberglasstape.org/products/weld-backing-tape.html

https://www.du-co.com/products/new-products/ceramic-tape/

http://www.teaditgroup.com/us/catalogos/GR2550_2551.pdf

http://gasketsplus.com.au/documents/GRAPHITELAMINATE.pdf

پادکست تسمه نسوز