تصویر مقالات

تصویر مقالات

الیاف سرامیک

الیاف سرامیک

الیاف سرامیک چیست؟

الیاف سرامیکی یا نخ سرامیک فایبر، از تابیدن و یا با بافتن الیاف آلومینو سیلیکات با تحمل حرارتی بالا و تقویت توسط الیاف فایبرگلاس و گاهی، سیم استیل در ضخامت‌های گوناگون تولید می‌گردد. این محصول، سفید و بی‌بو است و برای به‌کارگیری در محیط‌های گرم تا 2300 درجه فارنهایت (1260 درجه سانتیگراد) مناسب می‌باشد. برای درک بهتر ویژگی‌ها و کاربردهای الیاف سرامیکی، در ادامه، به بررسی تخصصی این ماده نسوز و مواد به‌کار گرفته شده در آن خواهیم انداخت.

فروشگاه نسوز صنعت پارس، آماده فروش و ارسال نخ‌های نسوز سرامیک فایبر به سراسر کشور می‌باشد.

بررسی تخصصی الیاف سرامیک

نخ نسوز

نخ‌ نسوز که با نام طناب‌ نسوز هم شناخته می‌شوند، از تحمل حرارتی فوق العاده، استحکام کششی و سایشی، و مقاومت بالا در مواجهه با مواد شیمیایی و فشار برخوردار هستند.

این مزایا، نخ‌های نسوز را جزو پرکاربردترین مواد نسوز صنعتی قرار داده است که در زمینه‌های مختلفی از جمله عایق بندی حرارتی، تولید واشرهای صنعتی، پکینگ، درزگیری کوره‌های بخار، صنایع نفت و گاز، حمل و نقل، و دوخت لباس‌های نسوز، به کار گرفته می‌شوند.  

نخ‌های نسوز، به دو روش تولید می‌شوند: بافته شده و یا تابیده شده. استفاده از هر کدام از این دو نوع، بستگی به هماهنگی نیاز ما با جنس و کاربرد آن‌ در شرایط گوناگون دارد.

قطر نخ‌های نسوز نیز، با توجه به کاربردی که از آن‌ها انتظار می‌رود، متفاوت بوده و بین 2 میلیمتر تا 10 سانتیمتر متغیر است. همچنین، در برخی موارد، با هدف بهبود بخشیدن به مقاومت مکانیکی و شیمیایی نخ‌های نسوز، آن‌ها را به روغن سیلیکون آغشته نموده و یا با سیم‌های فلزی تقویت می‌نمایند.

مقاومت چشمگیر نخ‌های نسوز در برابر کشیدگی و پارگی، در کنار مقاومت گرمایی و خواص دی‌الکتریک خوب الیاف به‌کار رفته در این نخ‌ها، محبوبیت آن‌ها را در بین حوزه‌های مختلف صنعت، دو چندان نموده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید هر کدام از انواع نخ‌های نسوز، می‌توانید با متخصصین فروشگاه نسوز صنعت پارس تماس بگیرید.

الیاف آلومینوسیلیکات:

الیاف آلومینوسیلیکات یا پشم آلومینوسیلیکات، الیاف مصنوعی ساخته شده از ذوب آلومینا و سیلیس می‌باشد. این مواد مذاب، با چرخش یا دمیدن در آن‌ها، تبدیل به الیاف می‌گردند. الیاف آلومینوسیلیکات می‌تواند به طور مستقیم و به صورت الیاف فله برای عایق‌بندی استفاده شود و یا به محصولات مختلف تبدیل گردد.

این محصول، اغلب، در تهیه مواد آرایشی، صنایع غذایی، آنتی اسیدها، ریخته‌گری، شیشه سازی، و تولید چسب مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از کاربردهای گسترده آلومینوسیلیکات در صنعت، تولید عایق‌های گوناگون می‌باشد. 

فایبرگلاس:

می‌توان ادعا کرد که الیاف شیشه، یا همان الیاف فایبرگلاس، ماده‌ای جدانشدنی در تولید انواع گوناگون نخ‌های نسوز هستند. اهمیت وجود این الیاف در نخ‌های نسوز، به دلیل کاهش حداکثری انتقال حرارت در این نخ‌ها و درنتیجه تبدیل آن‌ها به عایق‌های حرارتی مناسب می‌باشد.

فایبرگلاس، معروف به الیاف شیشه، با وجود داشتن وزن بسیار سبک، از استحکام و دوام بالایی برخوردار است. خواص فیزیکی چشمگیر از جمله مقاومت در برابر کشش و تنش، و عوامل محیطی، از دیگر ویژگی‌های این ماده کاربردی می‌باشد.

الیاف فایبرگلاس، به دلیل داشتن ویژگی‌های زیر، در تولید انواع مختلف نوار، پارچه و یا نخ‌های نسوز، مورد استفاده قرار می‌گیرد:

- مقاومت مکانیکی الیاف فایبرگلاس، از فولاد بیشتر است.

- الیاف فایبرگلاس، حتی در ضخامت کم، عایق الکتریکی خوبی می‌باشد.

- از آن‌جا که فایبرگلاس یک ماده معدنی است، به طور طبیعی غیرقابل احتراق بوده و هنگام قرار گرفتن در معرض شعله یا گرمای بالا، دود و مواد سمی منتشر نمی‌کند.

- فایبرگلاس، ضریب انبساط خطی کمی دارد و به تغییرات دما و رطوبت محیط حساس نیست.

- به دلیل سازگاری فایبرگلاس با ماتریس‌های آلی، توانایی ترکیب با بسیاری از رزین‌های مصنوعی و ماتریس‌های معدنی خاص مانند سیمان را دارد.

- این ماده نسوز، نمی‌پوسد و مورد حمله حشرات قرار نمی‌گیرد.

-فایبرگلاس، از هدایت حرارتی پایینی برخوردار بوده و همچنین خواص دی‌الکتریک مطلوبی است.

دوام، ایمنی و تحمل حرارتی بالای فایبرگلاس، آن را گزینه‌ای مناسب برای تولید واشرهای صنعتی و یا به‌کارگیری در صنایع مختلف نموده است. از جمله خطوط تولید نوشیدنی، صنایع شیمیایی، برج‌های خنک کننده، اسکله‌ها و صنایع دریایی، فرآوری مواد غذایی، مخازن تولید برق، آب‌بندی ماشین‌های تولید کاغذ، صنعت خودرو، هوافضا و صنایع دفاع.

الیاف سرامیک:

الیاف سرامیک، یا نخ سرامیک فایبر، با قدرت هندلینگ عالی، انعطاف‌پذیری ایده‌آل و وزن سبک، هدایت حرارتی کم، ثبات ابعادی در دمای بالا، ذخیره گرمای کم، مقاومت در برابر شوک حرارتی، ضد آتش و شعله، مقاومت شیمیایی بالا و سازگار با اکثر اسیدها و مواد قلیایی (به استثنای هیدروفلوئوریک، اسیدهای فسفریک و مواد قلیایی غلیظ)، یکی از انواع پر کاربرد نخ‌های نسوز می‌باشد.

همان‌گونه که پیش‌تر اشاره شد، الیاف سرامیک یا نخ سرامیک فایبر، به دو صورت تولید می‌گردد:

  • نخ تابیده شده با سطح مقطع گرد؛ این نوع از نخ‌های سرامیک فایبر، از الیاف سرامیکی ساخته شده و با فایبرگلاس و یا سیم، تقویت می‌شود.
  • نخ بافته شده از الیاف سرامیکی، با سطح مقطع مربع؛ این شکل از محصول، در میان یک تار از الیاف فایبرگلاس محصور شده و یا با سیم تقویت می‌گردد تا خواص فیزیکی آن بهبود یابد.

البته هر دو شکل این محصول، فوق‌العاده سبک بوده، و از مقاومت بالایی در برابر دمای بالا و عوامل شیمیایی برخوردار هستند.

ویژگی‌های الیاف سرامیک:

- وزن سبک

- تحمل حرارتی بالا تا 1260 درجه سانتیگراد

- ذخیره گرمایی کم

- مقاومت چشمگیر در برابر شوک حرارتی

- پایداری شیمیایی مطلوب

- فاقد آزبست و دوستدار محیط زیست

 

شاخصه‌های فیزیکی

نخ تابیده

نخ بافته

حداکثر دمای ایمن برای استفاده مداوم

980

980

حداکثر تحمل دما

1260

1260

ترکیب شیمیایی (%)

نخ تابیده

نخ بافته

AL2O3

42-46

42-46

SiO2

54-58

54-58

فقدان درصورت احتراق (%)

˃25

˃1

تراکم Kg/

*

200

بازه مقاومت حرارتی PH

2-12

2-12

 

کاربردهای الیاف سرامیک:

- عایق بندی قطعاتی که با آتش، تماس مستقیم دارند

- عایق‌بندی درب‌ فر، اجاق گاز، کوره و دیگ‌های جوش

- پکینگ برای آجرچینی در کوره‌ها و دیگ‌ها

- عایق‌بندی لوله‌ها

- عایق‌بندی قطعات و کوره‌ها در صنعت پتروشیمی و فولاد

- عایق‌بندی اگزوزها و کوره‌های صنعتی در حرارت بالا

- استفاده به عنوان جایگزین آزبست

طناب الیاف سرامیک با سطح مقطع گرد، با قطرهای گوناگونی در بازه 6 تا 50 میلیمتر و طناب با سطح مقطع مربع، در ابعاد 6*6 تا 50*50 میلیمتر در بازار ارائه می‌گردد. فروشگاه نسوز پارس، افتخار دارد تا علاوه بر ابعاد ذکر شده، نخ الیاف سرامیک با قطر 2 میلیمتر را نیز به مشتریان خود ارائه نماید.