تصویر مقالات

تصویر مقالات

عایق میکا

عایق میکا

عایق میکا

میکا، به عنوان یکی از محصولات نسوز طبیعی، طی دهه‌های اخیر، محبوبیت ویژه‌ای در بخش‌های مختلف صنعت به دست آورده است. این عایق کارآمد و موثر، علاوه بر تحمل حرارتی خیره کننده خود، توان عایق بندی الکتریکی را نیز دارد. فروشگاه نسوز صنعت پارس، آماده فروش و ارسال رول و ورق‌های میکا به سراسر کشور می‌باشد.

میکا، نامی کلی است که به ترکیب گروهی از مواد معدنی شامل منیزیم، پتاسیم، سیلیکات آلومینیوم، منگنز، آهن و غیره داده شده است. این مواد معدنی، در انواع سنگ‌های آذرین، رسوبی، و دگرگونی به چشم می‌خورند. میکا، ساختاری دو بعدی و لایه لایه‌ای، به صورت کریستال دارد و زیر مجموعه‌ای از فیلوسیلیکات‌ها است که سطح شفافی دارد.

علاوه بر این‌ها، ساختار میکاها به گونه‌ای است که هندلینگ و ماشین کاری ساده‌ای دارند. همچنین، در کنار تحمل حرارتی بالا که تا 1000 درجه سانتیگراد هم می‌رسد، میکا قدرت عایق بندی الکتریکی نیز دارد.

بزرگ‌ترین استخراج کنندگان میکا، کانادا، امریکا، هند، روسیه و ماداگاسکار هستند. استخراج میکا از دل طبیعت، فرایندی دشوار و هزینه بر است.

از همین رو، از بین 28 نوع میکای شناسایی شده، فقط 6 نوع آن، قابل استخراج می‌باشد.

از بین این میکاها، تنها دو نوع آن، به دلیل ویژگی‌هایی که دارند، امکان به کارگیری در صنعت را دارند؛ مسکویت و فلوگوپیت.

میکا مسکویت

میکای مسکویت، با ترکیب شیمیایی KAl2 (AlSi3O10) (OH) 2 است که سرشار از پتاسیم و آلومینیوم می‌باشد و به همین دلیل، خواص دی الکتریک خیره کننده‌ای دارد. این محصول، بیشترین میزان استخراج را در میان انواع میکا داشته و به راحتی، به صورت ورق‌های شفاف و نازک برش می‌خورد.

 این ویژگی، دلیل استفاده از مسکویت به عنوان شیشه پنجره در سال‌های دور، تا اوایل قرن 18 بوده است. شاید نام مسکویت، الهام گرفته شده از محصولی به عنوان "شیشه مسکووی" است که از میکای استخراج شده در حوالی مسکو در روسیه استخراج می‌گردیده است.

اگرچه تکه‌های استخراج شده مسکویت، به رنگ قهوه‌ای ملایم، زرد، سبز کمرنگ و یا صورتی است اما زمانی که ورق مسکویت را در مقابل نور نگهداریم، تا حد زیادی بی رنگ خواهد بود.

 اگرچه تحمل حرارتی میکای مسکویت بالا است اما خواص دی الکتریک خیره کننده این محصول، باعث شده تا آن را بیشتر به عنوان عایق الکتریکی در قطعات صنعتی مختلف مورد استفاده قرار دهند.

علاوه بر این، پودر میکای مسکویت، در تولید مواد آرایشی هم، به عنوان شفاف کننده کاربرد دارد. در صنعت رنگسازی، مسکویت، در کنار ایجاد درخشش در رنگ، به دلیل معلق نگهداشتن رنگدانه‌ها، از نفوذ آب و هوا به داخل رنگ، و لخته شدن آن جلوگیری خواهد کرد.

از دیگر کاربردهای مسکویت، استفاده در قطعات پلاستیکی استفاده شده در خودرو، به منظور جذب لرزش و صدا می‌باشد. این محصول، در کنار مقاومت در برابر دماهای بالا تا حدود 800 درجه سانتیگراد، از قدرت عایق بندی الکتریکی فوق العاده‌ای نیز برخوردار خواهد بود.

 مقاومت مسکویت در برابر پدیده‌های نادری مانند قوس الکتریکی باعث شده تا از آن برای عایق بندی تجهیزات گوناگون خانگی و صنعتی استفاده نمایند.

فلوگوپیت

فلوگوپیت با فرمول شیمیایی KMg3(AlSi3O10)(F,OH)2، به دلیل مقدار زیاد منیزیم در ترکیبات خود، از تحمل حرارتی بسیار بالایی برخوردار است که برای استفاده طولانی مدت، تا 900 درجه سانتیگراد هم می‌رسد.

نام این محصول، از یک واژه یونانی به معنی "شبیه آتش" گرفته شده که اشاره به رنگ قرمز آن دارد. این نوع از میکا را با نام‌های دیگری همچون "میکای قهوه‌ای" و "میکای کهربا" نیز می‌شناسند.

میکای فلوگوپیت، عموماً به رنگ قهوه‌ای یا قهوه‌ای مایل به قرمز یافت می‌شود. درصد بالای منیزیم در ترکیبات فلوگوپیت، باعث شده تا تحمل حرارتی این میکا، به طور خیره کننده‌ای بالا بوده و در استفاده طولانی مدت، به 900 درجه سانتیگراد برسد.

از آن‌جا که رسانایی حرارتی این محصول اندک است، اتلاف انرژی در آن به حداقل خواهد رسید. فلوگوپیت را می‌توان به صورت ورق‌های نازک انعطاف پذیر و شفاف برش داد. برش و سوراخ کردن این نوع از میکا نیز دشوار نخواهد بود.

فلوگوپیت، توانایی عایق بندی الکتریکی را نیز دارد که البته کمتر از قدرت عایق بندی مسکویت می‌باشد. میکای فلوگوپیت را در قسمت‌های پلاستیکی خودرو استفاده می‌کنند تا سختی و ثبات ابعادی آن را در دمای بالا بهبود ببخشد. این محصول، در ترمز و صفحه کلاج خودرو نیز کاربرد دارد.

برای دریافت مشاوره درباره انواع محصولات تولید شده از میکا، می‌توانید با متخصصین فروشگاه نسوز صنعت پارس تماس بگیرید. همان طور که پیش‌تر اشاره شد، میکای مسکویت و فلوگوپیت، تنها میکاهای قابل استفاده در صنعت هستند. این دو محصول، به صورت پودر، ورق و یا رول به بازار عرضه می‌شوند.

پودر میکا:

پودر تولید شده از میکا، در صنایع مختلفی همچون رنگ سازی، لاستیک سازی، ساخت قطعات خودرو، تولید پوشش کف و دیوار، و لوازم آرایشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ورق میکا:

این محصول را هم از میکای نرم، و هم از میکای سخت تولید می‌کنند. کاربرد ورق میکا چنان گسترده است که هم در عایق بندی لوازم خانگی همچون سشوار و توستر به کار می‌رود، و هم برای آب بندی قطعات در صنعت خودروسازی و کوره‌های حرارتی این محصول، هم قدرت عایق بندی حرارتی دارد و هم عایق بندی الکتریکی. رسانایی حرارتی پایین در ورق‌های میکا، اتلاف انرژی را در آن‌ها به حداقل می‌رساند. اما میزان دقیق ویژگی‌هایش، بستگی به جنس، ضخامت و کیفیت مواد تشکیل دهنده میکا خواهد داشت.

همچنین خواص مکانیکی ورق‌های میکا، آن را در برابر کشش مقاوم می‌سازد. ورق میکا با توجه به نرم یا سخت بودن آن، در بخش‌های مختلف صنعت به کار گرفته می‌شود. 

برای مثال، میکای نرم را در صنعت خودروسازی، هوا فضا، و ریخته گری و فولاد استفاده می‌کنند. این محصول، به عنوان آستر کوره برای جلوگیری از آسیب دیدن در اثر انبساط و انقباض حرارتی نیز کاربرد دارد. ورق میکای سخت را بیشتر برای عایق بندی لوازم خانگی و همچنین، کف کوره‌ها به کار می‌گیرند.

میکای رولی:

این محصول از ترکیب چند لایه میکا با الیاف شیشه یا فایبرگلاس، در دو یا سه لایه تولید می‌گردد. تحمل حرارتی میکای رولی، بر اساس تعداد لایه‌ها و نوع میکا، بین 850 تا 1000 درجه سانتیگراد متغیر خواهد بود. میکای رولی را در ایستگاه قطارهای زیرزمینی، ارتباط از راه دور، و عایق بندی تجهیزات نیروگاهی، مورد استفاده قرار می‌دهند.

سوالات متداول

  1. میکای نسوز چیست و چه مصارفی دارد؟

میکای نسوز ماده ای است معدنی که در شرایطی خاص فرآوری شده و محصولاتی نظیر ورق میکای نسوز، نوار میکای نسوز، پودر میکا و ... مشتقات آن می باشند. از این محصولات بخاطر تحمل دمایی نزدیک به 1000 درجه سانتیگراد و اشکال فیزیکی مختلف در بسیاری از موارد می توان استفاده نمود.

 

  1. ورق میکای نسوز چه انواعی دارد؟

ورق های نسوز میکا دارای دو نوع خشک و نرم می باشند. نوع نرم این ورق ها به شکل رول عرضه می شوند و دارای ضخامت های کمتر نسبت به نوع خشک این محصول می باشند. ورق میکای نرم قابلیت رول شدن داشته و به راحتی می توان آن را به حالت لوله درآورد. نوع دیگر ورق نسوز میکا که خشک می باشد به صورت صفحه های برش خورده استفاده می شود و فاقد خاصیت انعطاف پذیری می باشد.

 

  1. مهمترین مزایای عایق های ساخته شده از میکا چیست؟

عایق هایی که ماده اصلی سازنده آن ها میکا می باشد، دارای ویژگی های بسیار جالبی نظیر تحمل حرارتی 1000 درجه سانتیگراد، شعله ور نشدن، عدم انتشار دود و... از اصلی ترین مزایای میکای نسوز می باشد.

 

  1. میکا نسوز به چه حالت هایی تولید می شود؟

ماده معدنی میکا یکی از موادی است که از آن محصولات متعددی تولید می شود. محصولات نسوزی که متریال سازنده آن ها میکا می باشد، محصولاتی همچون پودر میکا، ورق میکای نرم و خشک، الیاف میکا و طلق میکا می باشد.

 

پیشنهاد می‌شود برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خرید انواع محصولات تولید شده از میکا، و دریافت مشاوره، با متخصصین ما در فروشگاه نسوز صنعت پارس تماس بگیرید.