تصویر مقالات

تصویر مقالات

عرضه انواع کاسه نمد صنعتی

عرضه انواع کاسه نمد صنعتی

عرضه انواع کاسه نمد صنعتی:

هدف از عایق‌بندی قطعات با استفاده از کاسه نمد، محافظت از نقاط اتصال در تجهیزات می‌باشد. در واقع، کاسه‌های نمد صنعتی برای جلوگیری از نشت مواد داخل قطعات به خارج، و همچنین ورود گرد و غبار و آلاینده‌ها به داخل تجهیزات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاسه نمدهای صنعتی که با نام‌های آب‌بند، عایق روغنی و یا عایق شفت دورانی هم شناخته می‌شوند، بسته به نوع قطعه و کاربردشان، شکل‌های گوناگونی دارند.

در تصویر زیر، شکل کلی یک کاسه نمد را با قسمت‌های مختلفش می‌بینید که در ادامه، به بررسی هر یک از این قسمت‌ها می‌پردازیم.

کاربرد قطعات:

1. لبه اصلی؛ این بخش، به‌ عنوان حیاتی‌ترین قسمت کاسه نمد و نقطه تماس با سطح شفت، به منظور حصول بهترین حالت عایق‌بندی است. در طول مدت استفاده، کاسه نمد، تحت فشارهای گوناگونی از جمله لرزش تجهیزات، انبساط شفت، تغییرات دما و فشار قطعات قرار می‌گیرد.

لبه اصلی، به گونه‌ای طراحی شده تا با اعمال نیرو، لبه عایق را در تماس با شفت نگه دارد. در بسیاری مواقع، این بخش از لاستیک ساخته می‌شود تا خاصیت ارتجاعی داشته و در برابر سایش مقاوم باشد.

2. لبه فرعی؛ این قسمت، از ورود گرد و غبار و آلاینده‌ها به داخل قطعه جلوگیری می‌نماید. فضای میان لبه اصلی و فرعی را می‌توان با گریس پر کرد.

3. گوشه کاسه نمد؛ این بخش از عایق، از طریق تماس خطی با شفت، از مناسب بودن عملکرد در سرعت محیطی بالا، اطمینان حاصل می‌نماید.

4. فنر؛ این قسمت، با ایجاد تنش در کناره کاسه نمد، تماس کامل آن را با شفت برقرار نموده و همچنین، از ایجاد اختلال در عملکرد لبه اصلی به علت گرمای بالا یا غیره جلوگیری می‌کند.

5. محفظه فلزی؛ این محفظه، موجب استحکام عایق و امن شدن آن می‌گردد. همچنین، نصب آن را ساده‌تر می‌نماید.

6. سطح خارجی؛ معمولاً کاسه نمد در فضای خالی غلاف جاگذاری می‌شود. این سطح خارجی که درواقع قطر خارجی عایق می‌باشد، از خروج مایعات و یا ورود آلاینده‌ها از فضای مابین کاسه نمد و غلاف جلوگیری می‌نماید. این سطح، بسته به هدف به‌کارگیری، از جنس فلز یا لاستیک خواهد بود.

7. صفحه در تماس با مایعات؛ بخش انتهایی کاسه نمد، دماغه نامیده می‌شود.کاسه نمد معمولاً طوری نصب می‌گردد که دماغه در تماس با قطعه باشد. دماغه از جنس لاستیک ساخته شده و هنگام فشرده شدن بر بازوی غلاف، مانند واشر عمل می‌کند.

8. سطح در تماس با هوا؛ در کاسه نمد، سطح عمود بر خط میانی شفت، که تماسی با مواد داخل قطعه ندارد، صفحه پشتی نامیده می‌شود که بنابر مورد استفاده، از جنس فلز و یا لاستیک خواهد بود.




 

همان‌طور که پیش‌تر عنوان گردید، کاسه نمد، نوعی عایق دوار است که با پر نمودن شکاف بین اجزای ساکن و متحرک، از خروج مایعات و ورود آلاینده‌ها به داخل تجهیزات جلوگیری می‌کند.

کاسه نمدهای صنعتی انواع مختلفی دارند که انتخاب هر یک، متناسب با کاربرد و شرایط محیطی می‌باشد. در ادامه اشاره‌ای به مهم‌ترین آن‌ها خواهیم داشت:

تترافلورواتیلن و پروپیلن (TFE/P):

کوپلیمر تترافلورواتیلن و پروپیلن، محتوی حدود 54 درصد فلوئور است. این ماده به دلیل مقاومت در برابر فراورده‌های نفتی، بخار و استرهای فسفات، فوق‌العاده است و در برخی موارد، ویژگی‌های محیطی مشابه پروپیلن اتیلن و فلوروکربن نشان می‌دهد.

مقاومت این ماده در برابر فشرده‌سازی در دماهای بالا، پایین‌تر از فلوروکربن‌های استاندارد است. دامنه تحمل حرارتی این نوع از کاسه نمد، بین منفی 10 تا مثبت 250 درجه سانتیگراد می‌باشد و مقاومت چشمگیری در برابر بخار، روغن‌های نفتی، بازدارنده‌های خوردگی آمین و سولفید هیدروژن دارد.

کربنات نیتریل (XNBR):

کاسه نمد کربنات نیتریل، دارای دامنه تحمل حرارتی بین منفی 55 تا مثبت 135 درجه سانتیگراد بوده و از یک ترکیب مقاوم در دمای پایین ساخته می‌شود. این محصول، مقاومت سایشی عالی داشته و در برابر آب و روغن‌های نفتی نیز مقاوم است.

وایتون (FKM):

این محصول که از یک الاستومر لاستیک مصنوعی و فلوروپلیمر ساخته شده است، به خاطر کیفیت بالای محصولات شرکت وایتون، با این نام نیز شناخته می‌شود. بازه تحمل حرارتی این کاسه نمد، بین منفی 20 تا مثبت 205 درجه سانتیگراد بوده و دارای مقاومت شیمیایی بالا در برابر حلال‌ها و روغن‌های نفتی است. این عایق، برای نصب در دمای بالا مناسب بوده و دارای ویژگی‌های تنظیم شده با فشار کم می‌باشد.

اتیلن فلورین-پروپیلن (FEP):

این محصول، با بازه تحمل حرارتی بین منفی 55 تا مثبت 205 درجه سانتیگراد، انتخابی عالی برای کاربردهای ایستا و یا دینامیکی آهسته است. کاسه نمد اتیلن فلورین-پروپیلن، در مجموع، ماده‌ای سخت بوده و در برابر اکثر مواد شیمیایی مقاوم می‌باشد.

فلوروسیلیکون (FVMQ):

کاسه نمد فلوروسیلیکون، تحمل حرارتی وسیعی در بازه دمای بین منفی 60 تا مثبت 180 درجه سانتیگراد داشته و از ماندگاری بالا و مقاومت در برابر حلال‌ها، روغن و سوخت، بنزین و روغن‌های نفتی برخوردار است.

نیتریل هیدروژنه (HNBR) یا نیتریل اشباع شده (HSN)

تحمل حرارتی این محصول، در بازه منفی 30 تا مثبت 170 درجه سانتیگراد می‌باشد. این نوع از کاسه نمد، مقاومت مطلوبی در برابر دی‌اکسید کربن، سولفید هیدروژن و روغن‌های نفتی دارد.

پلی اکریلات (ACM):

مقاومت کاسه نمد پلی اکریلات در برابر درجه حرارت بالا، از نیتریل بهتر است. درنتیجه از آن برای کاربردهای روغنی با سرعت بالا استفاده می‌کنند. تحمل حرارتی این محصول مقاوم در برابر فرئون و روغن‌های نفتی، بین منفی 20 تا مثبت 150 درجه سانتیگراد می‌باشد.

پلی‌اورتان:

کاسه نمد پلی‌اورتان، دارای کاربرد در شرایط هیدرولیکی با تنش بالا است که در آن‌، ترکیبات تحت فشار، در معرض سایش نیز قرار می‌گیرند. پلی‌اورتان، مقاومت کششی و سایشی خیره‌کننده‌ای دارد و در برابر روغن‌های هیدرولیک و روغن‌های نفتی نیز مقاوم است. بازه تحمل حرارتی این محصول، بین منفی 15 تا مثبت 85 درجه سانتیگراد می‌باشد.

سیلیکون:

کاسه نمد سیلیکونی، قدرت جذب روان‌کننده بالایی دارد و سایش و اصطکاک را در کاربردهای خاص به حداقل می‌رساند. این محصول با تحمل حرارتی بین منفی 60 تا مثبت 250 درجه سانتیگراد، از مقاومت خوبی در برابر روغن‌های نفتی و شماری از اسیدها برخوردار است.

سیمریز (پرفلوئوروالاستومر FFKM):

کاسه نمدهای سیمریز که نام خود را وامدار محصولات شرکت سیمریز است، مقاومت شیمیایی بالاتری نسبت به دیگر الاستومرها دارند. این محصول، قدرت درزگیری الاستومر و مقاومت شیمیایی شبیه پروپیلن اتیلن فلورین دارد  و در برابر اکثر مواد شیمیایی مقاوم است. بازه تحمل حرارتی آن نیز، بین منفی 50 تا مثبت 327 درجه سانتیگراد می‌باشد.

طی سال‌های اخیر، شرکت‌های متعددی شروع به فعالیت در حوزه تولید کاسه نمد صنعتی نموده‌اند که برخی از آن‌ها عبارتند از:

فرودنبرگ (Freudenberg)، ان‌اوکی (NOK)، اس‌کا‌اف (SKF)، دانا (Dana)، تیمکن (Timken)، نک (NAK)، تی‌تی‌او (TTO) و غیره.

فروشگاه نسوز صنعت پارس، آماده عرضه و فروش انواع کاسه نمد صنعتی به سراسر کشور می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره، می‌توانید با متخصصین این فروشگاه تماس بگیرید.