تصویر مقالات

تصویر مقالات

لاستیک منجید دار

لاستیک منجید دار

لاستیک منجید دار چیست؟

لاستیک منجیددار، که به نام ورق لاستیکی کتان نیز معروف شده، محصولی پر کاربرد در میان صنایع مختلف می‌باشد. این محصول، در واقع ورق لاستیکی تقویت شده با پارچه کتان، فایبر، و یا نخ تولید شده از الیاف مصنوعی خواهد بود. 
ورق لاستیک منجیددار، عموماً به صورت واشر، و برای کاهش لغزندگی در فشار بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. وجود پارچه در این محصول، مقاومت و استحکام آن را افزایش خواهد داد. 
تنوع موجود در میان ورق‌های لاستیکی، انتخاب‌های زیادی را در اختیار صنعت‌گران قرار می‌دهد. این ورق‌ها علیرغم تفاوت‌های ناشی از جنس، روش تولید، و ضخامت، در یک سری از ویژگی‌ها مشترک بوده و اغلب به صورت نوار یا واشر، برای درزگیری تجهیزات به کار می‌روند. 
یکی از دلایل محبوبیت انواع ورق‌های لاستیکی، توانایی عملکرد مثبت در شرایط آب و هوایی مختلف، و در یک بازه حرارتی نسبتاً مطلوب می‌باشد. 
همچنین، خاصیت الاستیسیته و انعطاف پذیری این ورق‌ها حتی در دماهای پایین، علاوه بر افزایش ماندگاری آن‌ها، با مهار لرزش‌های موجود، از فرسایش قطعات جلوگیری خواهد نمود. 

لاستیک منجید دار
 

انواع ورق‌های لاستیکی، فارغ از جنسشان، در برابر اشعه ماورای بنفش، و برخی دیگر از اشعه‌های مضر، مقاوم هستند. از سوی دیگر، این محصولات با عملکرد شیمیایی فوق العاده، در برابر خوردگی و اکسیداسیون مقاوم بوده و قابل به کارگیری در محیط‌های حاوی نفت و روغن می‌باشند. 
با این وجود، نیازهای محیط عایق بندی، نقشی کلیدی در تعیین ویژگی‌های لازم برای ورق لاستیکی مناسب را خواهد داشت. از آن‌جا که هدف اصلی استفاده از ورق‌های لاستیکی، درزگیری و آب بندی تجهیزات صنعتی، برای کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری می‌باشد، انتخاب محصول درست، اهمیت بالایی دارد. 
به همین منظور، محصولی که در این مقاله به مطالعه آن می‌پردازیم، ورق لاستیک منجیددار می‌باشد که در حوزه‌های هوافضا، صنایع شیمیایی، و صنایع دریایی کاربردهای گسترده‌ای دارد. 
ورق لاستیک منجیددار، از لاستیک طبیعی یا مصنوعی، و تقویت آن توسط لایه‌های الیاف یا پارچه کتان، فایبرگلاس، یا غیره تولید می‌گردد. مقاومت این محصول در برابر حرارت، 150 درجه سانتیگراد بوده و مقاومت شیمیایی مطلوبی دارد اما مهم‌ترین دلیل محبوبیت این ورق لاستیکی، این نیست. 
لاستیک منجیددار، از پایداری ابعادی فوق العاده‌ای برخوردار بوده و به دلیل خواص مکانیکی خیره کننده، مناسب استفاده در شرایطی است که قطعات، تحت فشار قرار دارند. 
استفاده از پارچه در تولید این ورق لاستیکی، مقاومت این محصول را در برابر فشار، به طرز قابل توجهی بهبود بخشیده و آن را در برابر پارگی مصون می‌سازد. 
در تولید لاستیک منجیددار، از یکی از الیاف طبیعی یا مصنوعی، برای تقویت ورق لاستیکی استفاده می‌گردد که در اکثر مواقع، این انتخاب، پارچه کتان خواهد بود. 
الیاف طبیعی و مقاوم کتان، سال‌های زیادی است که برای تولید پارچه‌ مورد استفاده قرار گرفته و طی سال‌های اخیر، جایگاه خود را حفظ نموده‌ است. 
بنابراین، باوجود پیشرفت‌های حاصل شده در تکنولوژی، و ورود الیاف مصنوعی به حوزه نساجی، الیاف کتان، همچنان کاربرد گسترده‌ای در این صنعت، و حتی عایق بندی قطعات دارند. 

لاستیک منجید دار
 

تحمل حرارتی کتان، مناسب بوده تا 160 درجه سانتیگراد خواهد رسید. 
از بین مهم‌ترین مزایای این الیاف مقاوم، طبیعی بودن آن است. 
این ویژگی باعث شده تا استفاده از کتان، هیچ ضرری برای انسان یا محیط زیست نداشته باشد. 
از سوی دیگر، نصب و کار کردن با الیاف کتان، به دلیل وزن پایین آن، دردسری نخواهد داشت. 
برای تولید لاستیک منجیددار، پارچه و یا خود الیاف کتان را به یک یا چند نوع از لاستیک‌ها، مانند لاستیک ضد اسید، نئوپرن، SBR، و یا نیتریل آغشته می‌کنند. 
طی این فرایند، در عین حفظ استحکام، انعطاف محصول نهایی، بهبود یافته و در برابر اشعه‌های مضر همچون اشعه ماورای بنفش، مقاوم خواهد شد. 
لاستیک منجیددار، توانایی چشمگیری در مهار فشارهای وارد شده داشته، و قادر به تحمل دماهای بالا تا 150 درجه سانتیگراد خواهد بود. مقاومت بالای این لاستیک در برابر فشار، آن را مناسب عایق بندی پیستون و موتورهای تحت فشار، برای محافظت از آن‌ها در برابر لرزش‌های متوالی ساخته است. 
مزایای خیره کننده لاستیک منجیددار، این محصول را تبدیل به یکی از پرکاربردترین ورق‌های لاستیکی موجود برای تهیه نوار و واشر می‌نماید. 

مهم‌ترین ویژگی‌های این لاستیک منجید دار:

•    لاستیک منجیددار، مقاومت فوق العاده‌ای در برابر فشارهای موجود در محیط عایق بندی از خود نشان می‌دهد. 
•    قیمت این محصول، علیرغم داشتن مزایای متعدد، بسیار مقرون به صرفه می‌باشد. 
•    ورق لاستیکی کتان، از انعطاف پذیری قابل توجهی برخوردار بوده، و خاصیت الاستیسیته خود را، حتی در دماهای پایین نیز حفظ می‌کند.  
•    رسانایی گرمایی ناچیز این نوع از لاستیک‌ها، منجر به صرفه جویی چشمگیری در مصرف انرژی خواهد شد.   
•    لاستیک منجیددار قادر است ساختار خود را در دماهای پایین، تا منفی 25 درجه سانتیگراد حفظ نماید. 
•    این محصول، در برابر دماهای بالا تا 150 درجه سانتیگراد نیز مقاوم خواهد بود. 
با این حال، متخصصین دمای کاربردی این محصول را برای استفاده طولانی مدت، در حدود 70 درجه سانتیگراد تخمین زده‌اند. 
•    حفظ بازده مثبت در محیط‌های مرطوب، از دیگر ویژگی‌های مثبت ورق لاستیک کتان است. 
•    این نوع از لاستیک‌ها، مقاومت فوق العاده‌ای در برابر کشش، سایش، و پارگی دارند که طول عمر و ماندگاری آن‌ها را افزایش می‌دهد. 
•    علاوه بر این، لاستیک منجید دار، در برابر اشعه UV و سایر اشعه‌های مضر هم مقاوم می‌باشد. 
•    استفاده از یک یا چند نوع لاستیک، باعث گردیده تا این محصول، توانایی عایق بندی الکتریکی را نیز داشته باشد.