تصویر مقالات

تصویر مقالات

نوار سرامیک مسلح

نوار سرامیک مسلح

نوار سرامیک مسلح : 

ماده اصلی تشکیل دهنده نوار سرامیکی مسلح ، اکسید سیلیسیم یا SiO2 می باشد که این ماده بعد از اکسیژن فراوان ترین ماده در کره زمین و اولین ماده فراوان در سطح پوسته زمین می باشد چرا که این ماده در تمام سنگ ها ، خاک ها و شن و ماسه ها وجود دارد . برای تهیه الیاف تشکیل دهنده این نوار ، مواد اولیه معدنی مانند ماسه  باید تحت پردازش شیمیایی و فرایند لیچینگ قرار بگیرند تا خالص سازی انجام شود .

انواع نوار سرامیک مسلح:

سرامیک های سنتی و سرامیک های جدید . در سرامیک های سنتی ، سرامیک از سه ماده اصلی رس و ماسه و فلدسپار تهیه می شود به طوری که این سه ماده را در دمای بالا ذوب کرده ، با پر کننده مناسب ترکیب میشو و از اکسترودر هایی با مش های مشخص عبور می کنند و الیاف سرامیکی که بسیار دیر گداز نیز می باشد جمع آوری می شوند . 

در سرامیک جدید مواد اولیه گسترش و تنوع بیشتری دارند چرا که نیاز به استقامت حرارتی بیشتر و مقاومت شیمیایی بالاتر باعث شده مواد دیگری را در ساختار سرامیک وارد کنند تا این ویژگی ها بهبود یابد که از آن جمله میتوان به زیرکونیوم اکسید ، آلومینیوم اکسید و منیزیم اکسید اشاره کرد که با افزودن آن ها می توان به الیاف سرامیک ارتقا یافته دست یافت .  

نوارهای عایق حرارتی مانند این نوار سرامیکی مسلح ، توانایی ایجاد یک پایداری و دوام ابعادی را برای ابزار و قطعاتی فراهم می کند که در معرض حرارت بوده و در عین حال یک محصول قابل اعتماد بوده و شرایط نگهداری آن بسیار آسان است . نوار نسوز انواع مختلفی دارد که هر کدام برای محافظت و عایق کاری در صنایع خاصی که شرایط عملیاتی خاصی در آن وجود دارد طراحی شده و مورد استفاده قرار می گیرد که نوار نسوز سرامیکی فویلدار یکی از این نوارها می باشد .

در بین انواع عایق ها ، نوارهای عایق به سرعت و به راحتی با حداقل ابزار و یا بدون ابزار نصب می شوند . همه انواع آن به صورت مارپیچی پیچیده شده ، لایه ای روی لایه دیگر بسته می شود ، در اطراف قسمتی که عایق کاری نیاز دارد قرار می گیرد . علاوه بر سهولت نصب این نوار می توان به اعطاف پذیری خوب آن ، تنوع در اندازه ، ابعاد و سایز اشاره کرد .

بعضی از انواع این نوار را می توان با استفاده از الیاف فایبر گلاس تقویت شوند . چرا که یکی از ویژگی های بارز الیاف فایبرگلاس مقاومت بالا در برابر مواد خورنده است بنابراین استحکام آن در این زمینه بهبود می یابد . از سوی دیگر به منظور بهبود خواص مکانیکی میتوان در ساختار این نوار ، سیم استیل ضد زنگ به کار برد .

نوار سرامیک مسلح چیست ؟ 

نوار سرامیکی مسلح از الیاف سرامیکی ساخته شده است که الیاف سرامیکی نیز بر پایه آلومینو سیلیکات با درجه حرارت بالا ساخته شده است . این الیاف معمولا با فایبر گلاس مقاوم شده است . نوارها و پارچه های سرامیکی به دلیل مقاومت حرارتی بالایی که دارند در بسیاری از صنایع حرارتی مورد استفاده قرار می گیرد . به طوری که پارچه یا نوار سرامیکی که –معمولا با الیاف فایبر گلاس مقاوم می شوند -  درای تحمل حرارتی تا دمای 850 درجه سانتی گراد بوده و نوع سیم دار آن تا 1100 درجه سانتی گراد استقامت حرارتی دارد .

این نوار ها معمولا چسب ندارند تا اتصال آنها با چسب انجام شود اما به علت انعطاف پذیری خوبی که دارند نصب و اتصال آنها بسیار راحت است . اگر بخواهیم چند مورد از ویژگی های برجسته سرامیک را نام ببریم می توان به ثبات ابعادی این نوار در دمای بالا اشاره کرد ، بسیاری از منسوجات تحت دمای بالا دچار انبساط شده و حالت خود را از دست می دهند ، در حالی که این نوار این ویژگی را ندارد .

دومین ویژگی بارز این محصول ذخیره گرمایی پایین است به طوری که در صورت قرار گیری در محیط گرم ، گرما را به مدت طولانی در خود نگه نمی دارد و سریع تر خنک می شود . نوار سرامیکی همچین استحکام خوبی در برابر آتش دارد به طوری دیرگداز بودن آن باعث می شود حتی در معرض آتش مستقیم هم دچار تغییر ماهیت نشود .

یکی دیگر ویژگی های این نوار آن است که از آن جایی که این نوار از الیاف سرامیکی به صورت بافته شده ایجاد می شود در نتیجه مقاومت مکانیکی بالایی دارد . و در نهایت ویژگی مهم دیگر آن که باعث تمایز آن در بین منسوجات نسوز شده است مقاومت شیمیایی آن می باشد به طوری که در بین مواد عایق ،  ساختار های سرامیکی دارای بیشترین مقاومت را در بین مواد خورنده ، اسید ها و مواد قلیایی از خود نشان می دهند .

از جمله ویژگی های تخصصی این محصول چگالی نوار سرامیک مسلح فایبر فویلدار است ، چرا که وزن مخصوص یا چگالی محصول برای محاسبات وزن وارده در اکثر صنایع از اهمیت بالایی برخوردار است . چگالی یا وزن مخصوص این نوار به ضخامت فویل روکش شده بر روی نورا سرامیکی بستگی دارد . معمولا ضخامت فویل به کار رفته بین 0.5 تا 0.9 میلی متر می باشد و چگالی این نوار بین  1.5 تا 2 گرم بر سانتی متر مکعب است .

 

کاربرد نوار سرامیک مسلح :

 از این محصول می توان برای محافظت و پوشش شیلنگ ها و خطوط هیدرولیک صنعتی ، خطوط پنوماتیک ، خطوط سوخت و روغن ، خطوط ترمز ، سیم ، کابل و لوله از قرار گرفتن در معرض شرایط گرمای زیاد و شدید استفاده می شود . از این محصول همچنین می توان برای عایق بندی خطوط تولید نفت و گاز ، کمپرسور ها و تجهیزات ضد یخ ، سیستم های لوله کشی با دمای بالا و همچنین عایق بندی مناطقی که وزن سازه اهمیت دارد و فضای کار حداقل است نیز استفاده می شود . از این محصول می توان برای عایق کاری درهای کوره و ایزوله کردن لوله ای داغ ، عایق کاری مفصل های انبساط کوره های انفجاری گاز ،

ویژگی نوار سرامیک مسلح :

 از جمله مشخصه های ظاهری این نوار می توان به وجود یک لایه فویل از جنس آلومینیوم در یک سمت آن اشاره کرد که این فویل مزایای زیادی را به همراه دارد که از جمله می توان گفت نوار سرامیکی مسلح را در برابر اشعه های شدید حرارتی محفوظ نگه می دارد. همچنین سطح فویل آلومینیوم به گونه ای است گرمای تابیده شده به آن به میزان 95 درصد بازتاب می شود که این امر باعث می شود از تمرکز حرارت بر روی سطح کاسته شود . این لایه از فویل باعث ایجاد یک لایه محافظ در برابر اشعه های حرارت  در تابش های شدید بعضی از منابع مانند صفحات فلزی فوق العاده داغ ، مانند فلزات مذاب، گم کن های مادون قرمز ، شعله های رو باز ، پلاسما یا منیفولدهای اگزوز موتورها می توان نام برد .

ماهیت سرامیک به کار رفته در این نوار به گونه ای است که مقاومت بسیار بالایی در برابر حرارت دارد که پوشش دادن آن با یک لایه فویل آلومینیوم پولیش داده شده که توانایی انعکاس حرارت را دارد ، بهبود می یابد . دمای ذوب فویل آلومینیوم پوشش داده شده در حدود 1220 درجه فارنهایت یا 660 درجه سانتی گراد می باشد بنابراین فویل آلومینیوم تا دمای کافی را بگیرد و ذوب شود مدتی طول می کشد بنابراین این نوار می تواند برای مدت زمان کمی در معرض درجه حرارت بسیار بالا باشد .

نوار سرامیکی مسلح پایه بدون هیچ ماده افزودنی دیگری از الیاف سرامیکی با کیفیت بالا ساخته شده که می تواند تا دمای 2300 درجه فارنهایت یا 1260 درجه سانتی گراد مقاومت حرارتی داشته باشد . در حالی که نوع چسبدار آن فقط تا 300 درجه فارنهایت یا 148 درجه سانتی گراد حرارت را تحمل می کند و در دمای بیش از آن یا می سوزد یا تبخیر می شود .

از دیگر ویژگی های این محصول عبارتند از : مقاومت خوب در برابر شوک های حرارتی ، ذخیره سازی کم حرارت ، پایداری شیمیایی خوب و پایداری حرارتی عالی می باشد .
منابع : 

http://www.wallean.com/product-listss-l.asp?classID=540&ID=167&classID2=456&classID3=451

http://www.morganthermalceramics.com/media/2966/micro-foil_insulating_tapes.pdf