تصویر مقالات

تصویر مقالات

واشر لاستیک منجیددار

واشر لاستیک منجیددار

واشر لاستیک منجید دار

واشر لاستیکی منجید دار را از ورق لاستیک نخ‌دار، موسوم به ورق لاستیکی کتان تولید می‌کنند.این نوع از ورق‌های لاستیکی، در واقع پارچه‌ای از جنس کتان، با روکش لاستیک طبیعی یا مصنوعی است که در طیف وسیعی از صنایع شیمیایی، دریایی، هوانوردی به کار گرفته می‌شود. 
ورق‌های لاستیکی موجود در بازار، به دلیل شکل پذیری و انعطاف قابل توجه، اغلب به صورت واشر، درزگیر، و یا نوار، مورد استفاده قرار می‌گیرند. واضح است که نوع مواد اولیه، ابعاد و شیوه تولید ورق‌های لاستیکی، تاثیر مستقیمی بر مزایای انواع ورق لاستیکی خواهد داشت. 
با این حال، می‌توان ادعا کرد که تمامی این ورق‌ها عملکرد مطلوبی در شرایط مختلف آب و هوایی و محیط‌های حاوی نفت و روغن داشته و در برابر اکسیداسیون و خوردگی شیمیایی، مقاوم هستند. 
از سوی دیگر، خاصیت ارتجاعی ورق‌های لاستیکی، این محصولات را تبدیل به گزینه‌ای مناسب برای جلوگیری از صدمه دیدن و فرسایش کمک فنر و تجهیزات صنعتی، در اثر لرزش‌های مداوم نموده است. 
از دیگر ویژگی‌های مثبت انواع ورق لاستیکی، این است که از انعطاف پذیری خیره کننده‌ای برخوردار هستند و این شکل پذیری، حتی در دماهای پایین نیز از بین نخواهد رفت. 
علاوه بر این‌ها، این محصولات کارآمد، در برابر اشعه‌های مضر، از جمله اشعه ماورای بنفش مقاوم می‌باشند. با این وجود، دستیابی به یک عایق بندی حرفه‌ای برای محافظت بالا از تجهیزات، مستلزم آشنایی دقیق‌تر با ویژگی‌های هر یک از ورق‌های لاستیکی است. 
چرا که استفاده از یک واشر لاستیکی کارآمد، متناسب با نیازهای محیط عایق بندی، با محافظت از قطعات و ماشین آلات، از بروز هزینه‌های سرسام آور تعمیر و نگهداری جلوگیری خواهد نمود. به همین منظور، بر آن شدیم تا مقاله حاضر را درمورد واشر لاستیک منجید دار آماده نموده و در آن، به مطالعه مزایای و کاربردهای این محصول محبوب در میان صنایع مختلف بپردازیم. 
واشرهای لاستیک منجید دار را از ورق لاستیکی کتان تولید می‌کنند. ورق‌های لاستیکی که با نام ورق لاستیک منجید دار هم معروف هستند، با پوشاندن یکی از انواع پارچه‌های نسوز توسط لاستیک طبیعی یا مصنوعی ساخته می‌شوند. 
پارچه نسوز به کار رفته در تولید این محصول، می‌تواند از جنس الیاف فایبرگلاس، کتان، و یا حتی الیاف مصنوعی باشد. استفاده از این پارچه‌ها، استحکام بالایی را برای ورق لاستیکی به همراه داشته و مقاومت آن را در برابر فشار، به شدت افزایش می‌دهد. 
یکی از انواع پارچه‌هایی که به وفور در تولید ورق لاستیک منجید دار به کار گرفته می‌شود، پارچه کتان است. کتان، نوعی از الیاف طبیعی گیاهی است که از سال‌های دور، در بافت پارچه‌های مقاوم مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

واشر لاستیک منجیددار
 

علیرغم افزایش بیش از حد استفاده از انواع الیاف مصنوعی در طی سالیان اخیر، الیاف و پارچه کتان، همچنان جایگاه در خور توجهی در صنعت نساجی و همین طور، عایق بندی صنعتی دارد. 
از نقاط قوت پارچه بافته شده از الیاف طبیعی و مستحکم کتان، می‌توان به بی خطر بودن برای محیط زیست و سلامت انسان، وزن پایین، نصب و هندلینگ آسان، و مقاومت در برابر دماهای بالا تا 160 درجه سانتیگراد اشاره نمود. 
پوشاندن سطح پارچه یا الیاف کتان با یکی از انواع لاستیک‌ها مانند نیتریل، نئوپرن،SBR ، EPDM و یا مخلوطی از آن‌ها، مقاومت محصول نهایی را در برابر کشش، سایش، و پارگی افزایش می‌دهد.
این کار، همچنین انعطاف پذیری را ارتقا داده و استحکام محصول نهایی را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد. لاستیک منجید دار تولید شده از یک یا چند لایه الیاف یا پارچه کتان، علاوه بر مقاومت قابل توجه در برابر اشعه UV، بازده و عملکرد مطلوب خود را در دماهای بالا تا 150 درجه سانتیگراد حفظ خواهد کرد. 
با این حال، شاید بتوان چشم‌گیرترین ویژگی لاستیک منجید دار را، قدرت خارق العاده آن در مهار فشارهای وارد شده بر قطعات در نظر گرفت.این نقطه قوت، چنان حائز اهمیت است که واشر تولید شده از این لاستیک را به انتخابی ایده‌آل برای آب بندی قطعات، موتورها، و پیستون‌های تحت فشار تبدیل می‌نماید. امروزه، واشر مقرون به صرفه تولید شده لاستیک منجید دار، یکی از  پر کاربردترین واشرهای لاستیکی در صنایع مختلف به شمار می‌آید. دلیل این محبوبیت قابل توجه، برخورداری از مزایای متعددی است که در ادامه این مقاله، به برخی از برجسته‌ترین آن‌ها اشاره کوتاهی خواهیم داشت: 

ویژگی های واشر لاستیک منجیددار :

-قیمت اقتصادی این محصول در مقایسه با ویژگی‌های منحصر به فرد آن 
-خاصیت الاستیسیته و ارتجاعی فوق العاده؛ 
این مزیت، باعث شده تا واشر لاستیک منجید دار، از مقاومت خیره کننده‌ای در برابر فشار برخوردار بوده و در نتیجه ماندگاری قطعات را به طرز چشم‌گیری افزایش دهد. 
-انعطاف پذیری مطلوب، حتی در دمای پایین 
-مقاوم در برابر رطوبت، و شرایط آب و هوایی سخت
-حفظ عملکرد در دماهای بالا تا 150 درجه سانتیگراد 
-رسانایی گرمایی اندک و در نتیجه، جلوگیری از اتلاف انرژی 
-مقاومت در برابر اشعه‌های مضری همچون اشعه UV 
-مقاومت بالا در برابر پارگی، کشش، و سایش؛ 
خواص مکانیکی فوق العاده واشر لاستیک منجید دار، هزینه‌های تعمیر و نگهداری را به مرور زمان کاهش داده و موجب صرفه جویی در مخارج می‌گردد. 
-توانایی عایق بندی الکتریکی، به دلیل وجود یک لایه لاستیک، روی محصول نهایی 

نیتریل، نئوپرن، SBR ، EPDM و یا مخلوطی از آن‌ها

پلیمر

کتان

الیاف یا پارچه

مشکی

رنگ

در صورت استفاده از یک لایه پارچه    3  0.8

در صورت استفاده از دو لایه پارچه        6  3

ضخامت معمول mm

120

عرض استاندارد ورق cm

(ابعاد واشر، کاملاً بسته به مشخصات قطعات، متغیر خواهد بود)

550

وزن در هر متر مربع

150

حداکثر میزان تحمل حرارتی

70 تا 25-

بازه حرارتی ایمن (برای استفاده طولانی مدت)

7 (حداقل)

مقاومت کششی MPa

 

واشر تولید شده از ورق لاستیک منجید دار، با مزایایی که پیش‌تر به آن‌ها اشاره شد، عموماً برای درزگیری و پر نمودن فاصله بین دو قطعه، برای جلوگیری از ساییدگی و فرسایش تجهیزات مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

کاربردهای واشر لاستیک منجید دار: 

-عایق بندی قطعاتی که تحت فشار بالا قرار دارند
-آب بندی لوله‌ها 
-آب بندی در و پنجره‌ها
-درزگیری قطعات خودرو، به ویژه درها 
-عایق بندی موتورها و سوپاپ‌ها 

فروشگاه نسوز صنعت پارس، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تامین کنندگان محصولات نسوز، آماده ارائه مشاوره و فروش واشر لاستیک منجیددار، در ابعاد گوناگون به سراسر کشور می‌باشد.