تصویر مقالات

تصویر مقالات

ونتوری

ونتوری

ونتوری

یکی از موارد هزینه‌بر در حوزه غبارگیری صنعتی، تامین هوای کافی برای بهبود کیفیت جذب گرد و غبار می‌باشد؛ به ویژه زمانی که از تعداد متوالی کیسه فیلتر، و یا بگ فیلترهای بزرگ استفاده شود.

برای دستیابی به کیفیت مطلوب در غبارگیری موثر، علاوه بر بگ فیلتر و سبد کیسه غبارگیر، به قطعه‌ای قیف مانند به نام ونتوری هم نیاز است.

ونتوری، راه حلی مناسب، با قیمت اقتصادی برای این معضل خواهد بود.

ونتوری، وظیفه تامین هوای کافی برای عملکرد بهینه سبد بگ فیلتر را بر عهده خواهد داشت. ظاهر ونتوری، یک لوله آلومینیومی یا فولادی، با ارتفاع حداکثر 15 سانتیمتر و با یک گلویی باریک است.

این قطعه، روی سبد بگ فیلتر نصب شده و فشار داخل آن را کم می‌نماید. همچنین، ونتوری با تولید جریان هوا، تمیز کردن بگ فیلتر را ساده‌تر خواهد ساخت. قرار گرفتن ونتوری، در قسمت بالایی سبد کیسه غبارگیر و نقش جدا ناپذیر آن در حذف گرد و غبار محیطی، موجب شده تا بسیاری از صنعت‌گران، ونتوری را بخشی از سبد بگ فیلتر به شمار آورده و با همین نام بخوانند.

سبد یا قفس بگ فیلتر، به عنوان یک پشتیبان برای کیسه فیلتر و تضمین کننده کیفیت بالای غبارگیری می‌باشد. این محصول، از تعدادی سیم عمودی (بین 10 تا 20، بسته به سایز سبد)، و افقی (با فاصله حدود 15 سانتیمتر ساخته می‌شود.

جنس سیم‌ها با هدف جلوگیری از اکسیداسیون سبد از فولاد انتخاب شده و برای جلوگیری از خوردگی شیمیایی، سطح آن را با یک لایه سیلیکون، اپوکسی، و یا پی وی سی می‌پوشانند.

این امر، ماندگاری سبد بگ فیلتر را افزایش داده و به مرور، باعث کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری خواهد شد. در اکثر مواقع، سبدها را به شکل گرد تولید می‌کنند اما گاهی، براساس شرایط محیطی، این محصول را به شکل پاکتی و یا به شکل بیضی نیز تولید می‌کنند.

ونتوری

امکان ساخت سبد بگ فیلتر در قطرهای مختلف وجود دارد اما به طور معمول، قطر این محصول، بین 10 تا 16 سانتیمتر خواهد بود. ارتفاع سبد بگ فیلتر نیز، بین 15 تا 30 سانتیمتر می‌باشد و در صورت نیاز به ارتفاع بیشتر، امکان استفاده از سبدهای دو یا حتی چند تیکه وجود خواهد داشت.

استفاده از سیم‌های فولادی برای تولید سبد بگ فیلتر، نصب آن را به خاطر وزن پایین، آسان می‌نماید. برای کمک به بهبود فرایند جذب غبار، قطعه‌ای به شکل قیف را روی سبد بگ فیلتر قرار می‌دهند تا خروج هوای داخل سبد را با اعمال فشار، محدود کند.

وجود هوای کافی داخل سبد، جذب گرد و غبار را تا حد زیادی بهینه می‌سازد. جنس سیم‌ به کار گرفته شده برای تولید سبد بگ فیلتر، فولاد کربن، فولاد ضد زنگ 316، فولاد ضد زنگ 304، و یا فولاد گالوانیزه خواهد بود.

استفاده از فولاد، زنگ زدگی محصول نهایی را در طول زمان به حداقل رسانده و ماندگاری سبد را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر، پوشاندن سطح سیم‌ها با یک لایه پی وی سی، سیلیکون، و یا اپوکسی، از خوردگی شیمیایی آن‌ها، به ویژه در مناطق مرطوب جلوگیری خواهد نمود.

تعداد سیم‌های عمودی سبد بگ فیلتر، ارتباط مستقیمی با قطر محصول نهایی خواهد داشت. سیم‌های افقی نیز، با فاصله حدودی 15 سانتیمتر، به شیوه اتصال ذوب داغ، به سیم‌های عمودی متصل خواهند شد.

قطر سبد بگ فیلتر، بین 10 تا 16 سانتیمتر می‌باشد که البته، با توجه به نیاز مشتری، قابل سفارشی سازی خواهد بود. غالباً سبدها به شکل گرد تولید می‌شوند. با این حال، گاهی سبدهای بیضی شکل و یا به اصطلاح پاکتی نیز، بر اساس نیاز محیطی قابل تولید هستند. 

همچنین، ارتفاع این محصول که با نام قفس کیسه غبارگیر نیز شناخته می‌شود، معمولاً بیش از 30 سانتیمتر نیست. در شرایطی که ارتفاع لازم برای سبد، بیشتر از 30 سانتیمتر باشد، می‌توان از سبدهای دو یا چند تکه استفاده نمود.

دلایل متعددی وجود دارد که باعث شده سبد بگ فیلتر، جایگاه ویژه‌ای در حوزه غبارگیری صنعتی داشته باشد. از جمله اینکه این محصول، علاوه بر محافظت از کیسه غبارگیری که داخل آن قرار می‌گیرد، تاثیر قابل توجهی بر کیفیت جذب گرد و غبار دارد.

همچنین، ماندگاری سبد بگ فیلتر، به دلیل ساختار این محصول، فوق العاده خواهد بود. علت این امر، مقاومت سبد بگ فیلتر در مقابل زنگ زدگی، به علت استفاده از فولاد در تولید سیم‌ها است. از سوی دیگر، سطح سیم‌ها را با پوششی از اپوکسی یا سیلیکون می‌پوشانند تا در برابر خوردگی شیمیایی هم مقاوم گردند.

وزن پایین حاصل از جنس سیم‌ها، نصب سبد بگ فیلتر را بسیار ساده نموده است. امکان تولید و به کارگیری سبد بگ فیلتر چند تکه، به راحتی وجود دارد. این مزایا، تاثیر مستقیمی بر محبوبیت و ماندگاری سبد بگ فیلتر خواهد داشت که کاربردهای متعدی را برای آن رقم می‌زند.

جنس ونتوری

آلومینیوم، فولاد کربنی، یا فولاد گالوانیزه و ضد زنگ

ارتفاع ونتوری

 cm 15 – 8

جنس سبد بگ فیلتر

فولاد کربنی، فولاد گالوانیزه، فولاد ضد زنگ 304، فولاد ضد زنگ 316، یا فولاد ضد زنگ L316

پوشش سطح سبد

گالوانیزه، سیلیکون، اپوکسی، یا وینیل پی‌وی‌سی

طریقه اتصال سیم‌های عمودی و افقی

گیره، اتصال چنگالی، صفحه هدایتگر

سبد گرد

قطر mm

قطر بگ mm

طول mm

115

120

2000، 2400، 2800،

3200، 3600، 4000،

4400، 4800، 5200،

5600، 6000، 7000

125

130

147

152

195

200

سبد تخت

محیط mm

محیط بگ mm

طول mm

800

800

2000، 3000، 4000،

5000، 6000

900

900

سبد پاکتی

طول x عرض x ضخامت mm

طول x عرض x ضخامت بگ mm

1500 x 750 x 25

1500 x 750 x 25

 

 

همان طور که در ابتدای این مقاله ذکر شد، در اکثر مواقع، به دلیل نقش اساسی ونتوری در کیفیت غبارگیری، و نیاز به اتصال آن به سبد بگ فیلتر، این دو محصول را به عنوان یک قطعه کامل و با نام سبد بگ فیلتر در نظر می‌گیرند.

مزایای منحصر به فرد مطرح شده در قسمت قبلی، زمینه را برای به کارگیری سبد بگ فیلتر در نیروگاه ذغال سنگ، کارخانه ساخت کاغذ، و تولید پلاستیک مهیا ساخته است.

علاوه بر این، صنایعی همچون پزشکی، معدن، سیمان، و فولاد از کیسه فیلتر برای غبارگیری محیطی استفاده می‌نمایند. صنایع غذایی و ساخت و ساز هم جزو حوزه‌های به کارگیری سبد بگ فیلتر خواهد بود.