تصویر مقالات

تصویر مقالات

پارچه برزنتی

پارچه برزنتی

پارچه برزنتی

پارچه برزنتی یا پارچه نسوز ، جزو منسوجات بافته شده از انواع نخ‌های تولید شده از الیاف نسوز هستند که به دلیل تحمل حرارتی بالا و قدرت مهار فشارهای وارد شده شده بر قطعات، اهمیت بالایی در عایق بندی تجهیزات صنعتی دارند.

از سوی دیگر، عملکرد مطلوب این پارچه‌ها در محیط‌های اسیدی و قلیایی، و مقاومت آن‌ها در برابر خوردگی شیمیایی و اکسیداسیون، در کنار خواص مکانیکی مطلوب و مقاومت نسبی در برابر کشش و سایش، زمینه را برای افزایش محبوبیت این محصولات نسوز فراهم نموده است.

ویژگی‌های و مزایای پارچه برزنتی :

- تحمل حرارتی بالا و حفظ بازده در شرایط آب و هوایی مختلف

- قدرت مهار فشارهای وارد شده بر قطعات

- خواص مکانیکی مطلوب و مقاومت در برابر کشش و سایش

- عملکرد مناسب در محیط‌های اسیدی و قلیایی، و مقاومت در برابر اکسیداسیون و خوردگی شیمیایی

اگرچه هر یک از الیاف نسوز، کم و بیش از ویژگی‌های مطرح شده برخوردار بوده و آن را به پارچه نسوز منتقل می‌کنند اما گاهی برای تقویت ویژگی‌های مثبت، و یا برطرف نمودن نقاط ضعف یک پارچه نسوز، الیاف آن را با الیاف نسوز دیگر ترکیب نموده و یا آن را با یک لایه روغن، فویل و یا یک ماده نسوز می‌پوشانند.

پارچه برزنتی

در برخی موارد، استفاده از الیاف خاص در تولید پارچه، و یا ترکیب چند نوع ماده نسوز در بافت آن، امکان استفاده از این محصول را در حوزه‌های حساس نظامی، دفاعی و یا هوا فضا میسر می‌سازد. به عنوان مثال، امروزه پارچه برزنتی برای تولید پرده جوشکاری، آب بندی اجزای موتور جت، و یا جلوگیری از ورود گرمای موتور به داخل کابین هواپیما به کار گرفته می‌شود.

یکی دیگر از حوزه‌هایی که از حضور پارچه‌های نسوز استفاده می‌کند، صنعت روباتیک و با هدف امداد و نجات در شرایط خاص می‌باشد. در برخی مواقع، به دلیل گرمای بالا، و یا خطرات احتمالی، حضور گروه‌های امداد و نجات در محل حادثه امکان پذیر نیست و باید از روبات‌ها برای این کار استفاده کرد.

در چنین شرایطی، پوشاندن بدنه روبات با پارچه نسوز مناسب، برای محافظت و جلوگیری از آسیب دیدن آن‌ها، امری ضروری می‌باشد. در غیر این‌ صورت، هزینه‌های گزافی برای تعمیر و جایگزینی این روبات‌ها بر متصدیان این امر تحمیل خواهد شد.

از دیگر کاربردهای پارچه‌های نسوز، عایق بندی کوره‌ها است. اصلی‌ترین دلیل استفاده از این پارچه‌ها در کوره‌های حرارتی، مقاومت بالای آن‌ها در برابر گرما و جلوگیری از ذوب شدن قطعات می‌باشد اما دلیل دیگری هم وجود دارد.

ذوب مواد گوناگون در داخل کوره‌ها ممکن است باعث خوردگی شیمیایی دیواره‌های آن گردد و پارچه برزنتی، مانع از این آسیب در بدنه کوره خواهد شد.

 پارچه‌های برزنتی در حوزه‌های گوناگونی به کار می‌گیرند که عبارتند از:

- آب بندی حرارتی و گاهی، الکتریکی قطعات صنعتی

- عایق بندی کوره‌های حرارتی

- تولید واشر

- تولید پتوهای عایق

- دوخت البسه ایمنی

پارچه برزنتی

 

انتخاب پارچه نسوز مناسب برای عایق بندی، یکی از کلیدی‌ترین موارد دستیابی به نتیجه ایده‌آل در آب بندی تجهیزات صنعتی است. امروزه انواع مختلفی از پارچه‌های نسوز در بازار وجود دارد.

پر کاربردترین پارچه برزنتی عبارتند از:

- پارچه نسوز آزبست:

این محصول را می‌توان جزو قدیمی‌ترین پارچه‌های نسوز در نظر گرفت. این پارچه، با تحمل حرارتی بالا، خواص شیمیایی خیره کننده و نفوذ ناپذیری قابل توجه، که به دلیل الیاف در هم تنیده و مقاوم آن می‌باشد، همچنان طرفداران خود را در بین صنعت‌گران حفظ نموده است.

- پارچه نسوز فایبرگلاس:

این محصول، یکی از پر کاربردترین پارچه‌های نسوز در قرن حاضر است که به دلیل قیمت مقرون به صرفه، تحمل حرارتی بالا و خواص دی الکتریک مطلوب، در زمینه‌های مختلف به کار گرفته می‌شود.

در برخی مواقع، با هدف کاهش ضریب اصطکاک، افزایش انعطاف پذیری و یا بهبود خواص مکانیکی و مقاومت در برابر اشعه‌های مضر، این پارچه را با یک لایه روغن سیلیکون و یا یک لایه تفلون می‌پوشانند. محبوبیت پارچه‌ فایبر به حدی است که در بیشتر مواقع، نام آن را با پارچه نسوز، یکی می‌دانند.

- پارچه نسوز سرامیک:

این محصول، به دلیل تحمل بالای حرارتی که تا 1260 درجه سانتیگراد می‌رسد، به عنوان مقاوم‌ترین پارچه نسوز در برابر گرما شناخته می‌شود. علاوه بر این، خواص مکانیکی این پارچه که به دلیل ترکیب با الیاف فایبرگلاس، با نام پارچه سرامیک فایبر نیز شناخته می‌شود، بسیار خیره کننده بوده و از انعطاف پذیری بالایی هم برخوردار است.

در سال‌های اخیر، در کنار توجه به ویژگی‌های ذکر شده برای پارچه‌های نسوز، متخصصین، توجه ویژه‌ای به مسائل زیست محیطی نیز دارند. بنابراین، به دنبال استفاده گسترده‌تر از مواد نسوزی هستند که حداقل میزان آسیب را برای سلامت انسان و حفظ محیط زیست داشته باشد.

از همین رو، پارچه‌ فایبرگلاس و پارچه‌های تولید شده از این الیاف در کنار مواد نسوز دیگر، طی دهه گذشته، محبوبیت بالایی در بین صنعت‌گران پیدا کرده‌اند.