تصویر مقالات

تصویر مقالات

پارچه فیبر فلون

پارچه فیبر فلون

پارچه فیبر فلون

پارچه فیبر فلون، که با نام پارچه ابریشمی هم معروف شده، پارچه فایبرگلاس آغشته شده به روغن تفلون است که به صورت بدون چسب یا چسب‌دار تولید می‌گردد. 
این پارچه نسوز، به دلیل برخورداری از ویژگی‌های قابل توجهی که عموماً مجموعه‌ای از مزایای فایبرگلاس و تفلون PTFE است، کاربردهای وسیعی دارد. 
امروزه استفاده از پارچه‌های نسوز، در صنایع مختلف، با هدف جلوگیری از فرسایش قطعات و افزایش طول عمر تجهیزات، بسیار مرسوم است.  وجود انواع مختلف الیاف نسوز در بافت پارچه‌ها، باعث گردیده تا آن‌ها در وهله اول، تحمل حرارتی مطلوبی داشته باشند. 
همچنین، این پارچه‌ها مقاومت شیمیایی چشمگیری داشته و در برابر کشیده شدن و پارگی نیز مصون هستند.  مزایای ذکر شده برای پارچه‌های نسوز، کاملاً نسبی بوده و بستگی به نوع الیاف به کار رفته در تولید، نوع بافت، تراکم، و ضخامت نهایی پارچه خواهد داشت. 
برای دستیابی به کیفیت ایده‌آل عایق بندی، و کاهش مطلوب هزینه‌های تعمیر و نگهداری، آشنایی با انواع پارچه‌ها، یکی از قدم‌های کلیدی در انتخاب محصول مناسب می‌باشد. 

پارچه فیبر فلون
 

اهمیت این موضوع، باعث شد تا در این مقاله، نگاهی اجمالی به ویژگی‌های پارچه فیبر فلون انداخته و کاربردهای آن را بررسی نماییم.  پارچه فیبر فلون، یکی از محبوب‌ترین پارچه‌های نسوز است که علاوه بر تحمل حرارتی مطلوب، خواص ضدعفونی کنندگی خوبی نیز دارد. 
همچنین، این پارچه نسوز که با نام پارچه تفلونی هم شناخته می‌شود، در برابر اشعه‌ ماورای بنفش مقاوم بوده و از قدرت عایق بندی الکتریکی نیز برخوردار می‌باشد.  اصلی‌ترین ماده اولیه در تولید این محصول، پارچه بافته شده از الیاف انعطاف پذیر و مقاوم فایبرگلاس یا شیشه خواهد بود. 
این الیاف که از ابتدای قرن 21، جایگزین الیاف آزبست گردید و به اوج شهرت خود رسید، از سال‌ها قبل، با عنوان الیاف شیشه به کار برده می‌شد.  الیاف آزبست، به دلیل درهم تنیدگی الیاف بلند و شمشیری شکل خود، از پایان قرن 19 میلادی، به مدت صد سال، جزو پرمصرف‌ترین مواد نسوز صنعتی بوده است. 
درهم تنیدگی و انسجام الیاف آزبست، مقاومت گرمایی آن را افزایش داده و در برابر آب، روغن، و عوامل شیمیایی، نفوذ ناپذیر می‌کند. در واپسین سال‌های قرن 20، متخصصین متوجه سمی بودن غبار آزبست، و خطر آن برای سلامت سیستم تنفسی شدند. 
به همین دلیل، درصدد برآمدند تا جایگزینی مناسب برای این الیاف منحصر به فرد اما خطرناک پیدا کنند. در بین الیاف انتخاب شده، الیاف فایبرگلاس، بیشترین شباهت را از نظر ویژگی‌ها با الیاف آزبست داشت و از سوی دیگر، قدرت عایق بندی الکتریکی نیز داشت. 
الیاف شیشه، خواص مکانیکی و شیمیایی چشمگیری داشته و تحمل حرارتی آن، به 650 درجه سانتیگراد می‌رسد. پارچه فیبر فلون، با پوشاندن سطح پارچه فایبرگلاس، با روغن تفلون PTFE، با هدف استفاده از آن در محیط‌های بهداشتی تولید می‌گردد. 
از سوی دیگر، ضریب اصطکاک این محصول، بسیار کمتر از ضریب اصطکاک پارچه فایبر خواهد بود. پلی تترا فلوئورو اتیلن، معروف به تفلون PTFE، یکی از شناخته شده‌ترین مواد نسوز صنعتی است که طی سال‌های گذشته، به پر سودترین پلیمر جهان تبدیل شده است . 

پارچه فیبر فلون
 

علت آن‌که نام تفلون را اغلب در حوزه تولید ظروف نچسب شنیده‌ایم، ضریب اصطکاک بسیار اندک آن می‌باشد اما کاربردهای تفلون، بسیار گسترده‌تر می‌باشد.  تحمل حرارتی تفلون، به 300 درجه سانتیگراد می‌رسد و برای استفاده طولانی مدت، در محیط‌های با دمای بالا تا 260 درجه سانتیگراد، عملکرد مثبتی دارد. 
تفلون را به خاطر مقاومت فوق العاده‌اش در برابر اکثر مواد اسیدی و قلیایی، از نظر شیمیایی، بی اثر می‌خوانند. از سوی دیگر، PTFE آب گریز بوده و آب یا هر نوع ماده حاوی آب، به داخل آن نفوذ نمی‌کند. استفاده از تفلون روی سطح پارچه فایبرگلاس، مزایای PTFE را به پارچه فیبر فلون نیز منتقل خواهد نمود. 

پارچه فایبر فلون یا ابریشمی، به دو صورت تولید می‌شود: 

- بدون چسب
- چسب‌دار و آغشته به یک لایه سیلیکون 
این پارچه نسوز پر کاربرد، نه تنها غیر سمی است، بلکه به علت وجود رزین تفلون روی سطح آن، قابل به کارگیری در محیط‌های بهداشتی و صنایع غذایی می‌باشد. 
همچنین، پارچه فیبر فلون، ساختار و عملکرد مثبت خود را بین دمای منفی 73 درجه سانتیگراد، و مثبت 260 درجه سانتیگراد، برای مدت طولانی حفظ خواهد کرد. 
از سوی دیگر، سطح صاف و یکنواخت، و ضریب اصطکاک پایین این پارچه، باعث صرفه جویی قابل توجهی در مصرف انرژی می‌گردد. این ویژگی، از فرسایش قطعات نیز جلوگیری نموده و طول عمر تجهیزات را افزایش می‌دهد. 

ویژگی‌های پارچه فیبر فلون: 

- عدم نیاز به روانکاری با روغن 
- سطح صاف و پاک کنندگی بی دردسر 
- ضریب اصطکاک ناچیز 
- مقاوم در برابر اشعه مادون قرمز و ماورای بنفش 
- خواص مکانیکی عالی که منجر به مقاومت فوق العاده در برابر کشش می‌گردد 
- حفظ ساختار در دماهای پایین، تا منفی 73 درجه سانتیگراد 
- حفظ عملکرد و بازده مطلوب در دماهای بالا تا 280 درجه سانتیگراد، برای مدت کوتاه. 
- دمای ایمن برای استفاده مداوم از این محصول، 260 درجه سانتیگراد برآورد شده است. 
- غیر قابل اشتعال 
-  کاملاً غیر سمی و قابل به کارگیری در محیط‌های مختلف 
- امکان استفاده در صنایع غذایی و محیط‌های بهداشتی 
- عملکرد قابل توجه در تماس با بیشتر اسیدها و بازها، که باعث مقاومت در برابر خوردگی شیمیایی خواهد گردید. 
- توانایی عایق بندی الکتریکی 

کرم، قهوه‌ای

رنگ

 mm0.5 – 0.08

ضخامت

 m1

عرض

 746

تراکم

 C 260 

دمای ایمن

C 288

حداکثر دمای قابل تحمل

 C 73-

حداقل دمای قابل تحمل

 

با برخورداری از چنین مزایایی، بدیهی است که پارچه فیبر فلون را برای عایق بندی قطعات در صنایع مختلف به کار می‌گیرند. بیشترین کاربرد این پارچه نسوز، تولید تسمه نقاله و واشرهای عایق بندی می‌باشد. 
همچنین، تحمل حرارتی بالا و غیرقابل اشتعال بودن، باعث شده تا از آن برای عایق بندی کوره‌های حرارتی نیز استفاده گردد.  از سوی دیگر، با وجود تفلون در ساختار این محصول، و خاصیت ضدعفونی منحصر به فرد آن، استفاده از پارچه فیبرفلون برای آب‌بندی قطعات در صنایع غذایی مجاز است. 

پارچه فیبر فلون
 

علاوه بر این‌ها، نیروگاه‌های تولید انرژی، از قدرت عایق بندی الکتریکی این محصول، برای آب بندی تجهیزات خود بهره می‌برند. دوخت پرده جوشکاری و کیسه حرارتی نیز، از دیگر کاربردهای پارچه فیبر فلون خواهد بود.