تصویر مقالات

تصویر مقالات

پودر سنگ معدنی

پودر سنگ معدنی

پودر سنگ معدنی چیست؟

پودر سنگ معدنی یک ماده معدنی با منابع طبیعی است که بر اساس سیلیکات های آلومینیوم ساخته شده است . میکا از مقادیر متغیری از پتاسیم ، آهن ، آلومینیوم ، منیزیم و آب تشکیل شده است . ممکن است پودر سنگ معدنی به صورت ورق های نازک یا به عبارتی به شکل ساختار صفحه صفحه وجود داشته باشد و همچنین قابل ذکر است این ترکیب دارای خصوصیات فیزیکی مختلف و متفاوتی است .

به دلیل مشخصه های مفید  در تهیه رنگ و رنگدانه ها اغلب از پودر سنگ معدنی  در این صنعت استفاده می شود . این پودر سنگ معدنی معمولا برای تهیه رنگ های خارجی مناسب بوده و همچنین رنگ های تهیه شده از آنها دارای خاصیت ضد خوردگی می باشند . این پودر موجب تولید رنگ های مات و بدون جلا می شود .

این پودر نقش یک ماده ضد ترک را بازی می کند و جریان رنگ  را به صورت رنگ تازه کنترل می کند . همچنین این پودر می تواند مقاومت رنگ را در برابر خراش خوردگی بهبود ببخشد . ساختار چند لایه ای پودرسنگ معدنی یک مشخصه بسیار خوب در آنها محسوب می شود زیرا برای مقاومت در برابر مواد شیمیایی ، گرما و اشعه ماوراء بنفش مفید است .

                                                                           

از نظر اندازه پودر سنگ معدنی دارای انواع مختلفی می باشد که می توان از آن برای مصارف مختلف مورد استفاده قرار بگیرد . این پودر ها شامل ریز ماکرو ، پودر ریز متوسط ​​، پودر های ریز و پودر فوق العاده ریز هستند . مواد منفجره و ضد عفونی کننده های فلزی دارای پودر های سنگ معدنی ریز ماکرو هستند و از آن ها به عنوان جاذب استفاده می شود .

پودرهای سنگ معدنی از نوع ریز متوسط ​​می تواند در جوشکاری الکترودها ، کابل ها و سیم ها استفاده شود . قصد آنها این است که یک پوشش محافظ ایجاد کرده و همچنین کیفیت دی الکتریک ، مقاومت الکتریکی و مکانیکی را تقویت کنند . در رنگ های بافتی ، گچ های آکوستیک و کاشی های سقفی از پودر سنگ معدنی  از نوع ریز استفاده می شود که باعث می شود خصوصیات فیزیکی ، استحکام معماری ، چسبندگی و ضد آب را تقویت می کنند .

پودر فوق العاده خوب می تواند در رنگ ها ، پلاستیک ها ، مواد لاستیکی و کاغذ استفاده شود . آنها استحکام بیرونی را افزایش می دهند ، مقاومت در برابر رطوبت ، تطبیق پذیری و چسبندگی را افزایش می دهند .

افزودن پودر سنگ معدنی  به ترکیبات موجب بهبود خصوصیات حرارتی ، خواص دی الکتریک ، مقاومت در برابر ضربه و همچنین مقاومت در برابر حرارت می شود . پودر سنگ معدنی  را با افزودن ضایعات میکا خرد شده یا تکه شده تهیه می شود .

در واقع این پروسه یک روند تدریجی ، گران قیمت و یک روند پیچیده است که دلیل آن این است که تکه های میکا  سخت و محکم بوده و ساختار آن صفحه مانند است . میکا به دلیل درخشش طبیعی ، موجب بهبود رنگ و کیفیت و همچنین حفظ این خصوصیات در مواد شناخته شده است . با این کار باید مراقب بود و احتیاط کرد تا از بروز هر نوع تخریب به آن خصوصیات جلوگیری شود .

بسیاری از شرکت های تولید رنگ به منظور ایجاد کیفیت و شفافیت بیشتر از پودر سنگ معدنی ا استفاده می کنند زیرا به دلیل مزایای آن جزء اجزای اصلی هستند . بسیاری از شرکت ها همچنین تولید پودر سنگ معدنی  را آغاز کرده اند .

به طور کلی پودر سنگ معدنی  به دلیل ویژگی های برجسته شیمیایی ، فیزیکی ، حرارتی ، الکتریکی و مکانیکی دارای مقادیر منحصر به فردی است . این ترکیب در دستگاه های برقی ، لوازم گرمایشی ، کنترل الکتریکی ، لامپ های قوس ، فلاش ها ، رادیو ، تلویزیون ، رادار ها ، مقره ها ، کارت های قطب نما ، چراغ های نئونی و بسیاری موارد دیگر مورد استفاده قرار می گیرند .

این یکی از موارد بسیار معتبر برای صنایعی است که با آنها کار می کند . آنها به دلیل ویژگی های برجسته شیمیایی ، فیزیکی ، حرارتی ، الکتریکی و مکانیکی دارای مقادیر متمایزی هستند . آنها در دستگاه های برقی ، وسایل گرمایشی ، کنترل الکتریکی ، لامپ های قوس ، چشمک زن ، رادیو ، تلویزیون ، رادار ، مقره ها ، کارت های قطب نما ، چراغ های نئونی و بسیاری موارد دیگر مورد استفاده قرار می گیرند .

کاربرد پودر سنگ معدنی  :

 پودر سنگ معدنی به دلیل خواص انعکاسی بسیار خوب  بیشترین استفاده را در رنگ ها دارد . به عنوان مثال می توان این پودر را به عنوان پر کننده در رنگ روغن مخلوط کرد تا جلوه های ویژه ای در نقاشی ایجاد شود . همچنین ، پودر سنگ معدنی را می توان با لاک ، لعاب و واکس مخلوط کنرد تا روی مبلمان استفاده شود .

می توانید این پودر را با خلال و یا اسفنج روی خشت خام مالید تا جلوه ای از فلز به آن بخشیده شود . همچنین می توانید این پودر را در گل رس خود مخلوط کنید تا به آن براق شود.

                                           

این پودر را به گل لاک یا مایع اضافه کنید تا خشت ترشیده شده را به یک قطعه لعاب خیره کننده تبدیل کنید .پودر سنگ معدنی را می توان به چسب اضافه کرد و موجب درخشش آن شد . همچنین با افزودن این پودر به پلاستیک ، خواص و کالایی قطعات لاستیکی بهبود می یابد .

ویژگی پودر سنگ معدنی  :

از مهمترین ویژگی های پودر سنگ معدنی می توان خواص مقاومت حرارتی و الکتریکی اشاره کرد . همچنین این پودر از نظر شیمیایی بی اثر ، دی الکتریک ، الاستیک ، انعطاف پذیر ، آبگریز ، عایق ، سبک وزن ، پلاستیکی ، قابلیت اعکاس عالی ، انکسار ، و از نظر میزان کدورت از شفاف تا مات هستند .

از دیگر ویژگی های بارز پودر سنگ معدنی پایداری مکانیکی و فیزیکی آن است به طوری که زمانی که در معرض الکتریسیته ، نور ، رطوبت و دمای شدید قرار می گیرد ، پایدار خوبی از خود نشان می دهد .

پودر سنگ معدنی  از جمله ترکیبات معدنی از خانواده سیلیکات ها محسوب می شود که در صنایع عایق های حرارتی و الکتریکی و همچنین به عنوان افزودنی در رنگ ها بسیار پرکاربرد می باشد . این پودر با ماهیت سیلیکاتی با درصد های مختلفی از عناصر گوناگون دارد . دو نوع کانی مهم پودر میکا شامل فلوگوپیت (Phlogopite) و موسکوییت ((Muscovite می باشد که در این بین بیوتیت و لیپدولیت نیز مشاهده می شود .

 قابل ذکر است کانی ها در علم زمین شناسی به مواد معدنی گفته می شود که دارای فرمولاسیون متفاتی نسبت به سنگ مورد نظر بوده و دارای عناصر مشابهی با سنگ اصلی هستند.

میکا فلوگوپیت به طور کلی نرم تر از میکا موسوییت است . با اینکه فلوگوپیت دارای خواص عالی تر عایق بندی نسبت به موسکویت است ، مقاومت الکتریکی و شیمیایی ضعیف تری دارد . با این حال ، انعطاف پذیری آن به معنای سازگاری با طیف گسترده ای از برنامه های عایق است .

از سوی دیگر میکا موسکویت از مقاومت دی الکتریک بسیار خوبی برخوردار است و از اتلاف انرژی کم برخوردار است و آن را به رایج ترین میکا در وسایل برقی و الکترونیکی تبدیل می کند . به ورق های بسیار نازک می پیچد ، اما سخت تر و سفت تر از میکا فلوگوپیت است .

کاربرد های پودر سنگ معدنی :
                                                          

بیشترین کاربرد های پورد سنگ معدنی  می توان به استفاده از آن به عنوان پر کننده در صنعت رنگ و چسب و رزین اشاره کرد . چرا که با توجه به اینکه پودر سنگ معدنی توانایی بسیار خوبی در انعکاس نور دارد موجب ایجاد زیبایی زیادی در آنها می شود .
منابع : 

https://byjus.com/chemistry/uses-of-mica/

http://usamica.com/micasheet/

https://elmelin.com/mica-in-sheets-phlogopite-mica-vs-muscovite-mica/