تصویر مقالات

تصویر مقالات

پکینگ پمپ (Pump Packing) چیست؟ آشنایی با پکینگ پمپ

پکینگ پمپ (Pump Packing) چیست؟ آشنایی با پکینگ پمپ

 پکینگ پمپ (Pump Packing) چیست ؟

 شما هم از فروشندگان پکینگ های مختلف در بازار که قصد دارند آخرین و بزرگترین (بهترین) پکینگ را در عوض چیزی که واقعا بصورت کاربردی به آن نیاز دارید به شما بفروشند، خسته شدید. پیشنهاد ما استفاده از این راهنمای آسان خرید پکینگ های مورد استفاده در پمپ می باشد که به 90 درصد از نیازهای کاربردی به پکینگ های گوناگون پاسخ می دهد. پکینگی که ما به شما معرفی خواهیم کرد، محصولی است که با درا بودن از کیفیت و پایداری بالا، نیاز شما را به چرخه تعمیر و نگهداری، به حداقل خواهد رساند و موجب صرفه جویی در هزینه شما خواهد شد.

محصولاتی که در این بخش به شما معرفی خواهیم کرد شامل: انواع پکینگ های مورد استفاده در آب بندی، پکینگ های مواد خورنده (ساینده)، پکینگ های مواد شیمیایی، پکینگ های مورد استفاده در دماهای بالا، پکینگ های مختلط و نسوز و پکینگ های مورد استفاده در خدمات (صنایع) غدایی می باشد. البته تنوع محصولات ما تنها به این دسته بندی محدود نمی شود اما به علت پوشش 90 درصد از نیازهای استفاده کنندگان، تمرکز عمده ما نیز روی موضوعات ذکر شده در بالا خواهد بود.

  1.  پکینگ های آب بندی (Water Service Packing):

 در حقیقت این نوع پکینگ ها، بهینه ترین و کم نقص ترین نوع می باشند زیرا قسمت کوچکی از یک ورق رول شده آن حداقل می تواند تا زمان زیادی نیاز شما را مرتفع کند. حال بدون اتلاف وقت از ارزان ترین نوع آن شروع می کنیم:

  1.  پکینگ کتان (Flax):

 بیشترین و متداول ترین استفاده از این نوع پکینگ ها در شفت های (محورهای) پروانه ای می باشد. البته لازم به اشاره است که  تنوع بسیاری از پکینگ های کتان (فلکس) در دسترس می باشد اما به یاد داشته باشید که همواره ارزان ترین محصول، با کیفیت ترین و بهترین نوع آن نیست. پس اگر نیازمند طول عمر طولانی تری  از پکینگ کتان خود هستید بهتر است از پکینگ های آغشته به تفلون (PTFE) آن استفاده کنید. این ترکیب باعث محافظت از کتان و پیشگیری از اشتعال و یا پوسیدگی آن می شود. کتان به دلیل ماهیت گیاهی که دارد همواره در معرض فرسودگی شدید قرار دارد.

  1.  پکینگ غیر آزبست (Non-asbestos pump packing):

 متداول ترین نوع استفاده از آن در پمپ های آبیاری و یا برای پمپاژ یا چگالی آب تمیز و شرکت های مرتبط با آب می باشد بطوری که پکینگ های غیرآزبست آب را به حدی مطلوب نگه می دارند و برای مدت زیادی کار می کنند. البته تفاوت های زیادی بین کیفیت پکینگ های غیرآزبست (همانند هر محصول دیگری) وجود دارد اما بطور کلی، اگر الیاف پکینگ را قبل یا بعد از بافته شدن، در مواد مسدود کننده و یا روان کننده غوطه ور کنید (بطوریکه مانع دیده شدن آن شود)، موجب افزایش کیفیت آن خواهد شد. بطور کلی پوشش ها شامل 2 گونه اصلی می باشند که یکی از آن ها تفلون (PTFE) و دیگری گرافیت (Graphite) است اما اگر نگران آلوده شدن فرآیند خود هستید، بهتر است از پوشش تفلون (PTFE) استفاده کنید.

                                                پکینگ پمپ (Pump Packing) چیست؟ آشنایی با پکینگ پمپ

  1.   : Ameri-lon

پکینگ Ameri-lon در دسته بندی عمومی و کاربردی پکینگ ها یک استثنا می باشد زیرا از دو محصول روان کننده طبیعی یعنی گرافیت (Graphite) و تفلون (PTFE) ساخته شده است. در قیاس با پکینگ های غیر آزبست از انعطاف و سازگاری (تطبیق پذیری) بیشتری برخوردار است زیرا اکثر مواد شیمیایی به آن حمله نمی کنند (با آن تشکیل واکنش نمی دهند). مواد روان کننده موجود در آن  همانند پکینگ های غیر آزبست از بین نمی روند و به همبن دلیل طول عمر طولانی تری دارند. همچنین مقاومت بیشتری نسبت به موارد خورنده از خود نشان می دهند. در حقیقت این تنها پکینگی می باشد که برای کاربردهای عمومی، شیمیایی و خورندگی مناسب است. به همین منظور اگر شما چندین پمپ در کاربردهای مختلف دارید، این تنها پکینگی است که می تواند تمام خواسته های شما را تا زیر 500 درجه فارانهایت برآورده کند.

  1. GFO     

پکینگ GFO همانند برادر پکینگ Ameri-lon می باشد. الیاف تشکیل دهنده GFO، توسط دانشمند آمریکایی ویلبرت لی گور (W.L Gore) تولید شده است. این پکینگ یک محصول منحصر به فرد است که به طیف گسترده ای از کاربردهای پمپ صنعتی پاسخگو می باشد. این محصول جای خالی پکینگ های آزبستی را که در دهه 80 میلادی از بازار کنار گزاشته شده اند، پر کرد. GFO بوسیله ی اضافه کردن گرافیت به تفلون صنعتی (PTFE) بوجود آمد که موجب از بین بردن جریان های سرد و کاهش آسیب پذیری تفلون صنعتی (PTFE) شد.

  1. پکینگ های مقاوم به  موادخورنده ( ساینده) (Abrasive resistant pump packings):

خورده شدن (ساییده شدن)، از متداول ترین مشکلات پکینگ های پمپ می باشد بطوریکه اغلب بسیاری از مشتریان متوجه این مشکل نمی شوند. بطور مثال خیلی از استفاده کنندگان فکر می کنند که تنها آب را پمپ می کنند اما در حقیقت همراه با آب بسیاری از موادی دیگر مانند: خاک، شن و ماسه، نمک و بسیاری از مواد ساینده پمپ می شوند که در نهایت باعث از بین رفتن پکینگ خواهد شد. به همین منظور راهکار مواجه با این مشکل، استفاده از پکینگ های مقاوم به مواد ساینده می باشد. پکینگ های مختلفی در این دسته بندی قرار می گیرند که کِولر (Kevlar) معروف ترین آنهاست و در بین پکینگ های  دارای الیاف آرامید قرار می گیرد که به راحتی توسط رنگ زرد آن قابل شناسایی است و اغلب در گوشه های پکینگ ها مورد استفاده قرار میگیرد زیرا قدرت بسیار زیادی دارند به عنوان نمونه وزن  کِولر (Kevlar)، 5 برابر بیشتر از فولاد (استیل) می باشد. پکینگ های دارای الیاف آرامید برای کاربردهای نیازمند به مقاومت در مقابل مواد ساینده بسیار موثر می باشند اما بهترین کاربرد آنها در استفاده های متقابل(reciprocating applications) می باشد. در استفاده آنها در سانتریفیوژها، مواد ساینده تمایل دارند تا جذب پکینگ ها شوند و وظایف آنها را مختل کنند. از دیگر الیاف مقاوم در برابر مواد ساینده می توان به  نوالوید (Novaloid)، نومکس (Nomex) و کینول (Kynol) اشاره کرد. هر کدام از این مواد، کارایی بالایی دارند و نسبت به کِولر (Kevlar)، از تمایل کمتری برای سایندگی شفت دارا می باشند به همین دلیل برای استفاده در سانتریفیوژ ها مناسب تر می باشند.

                                                 پکینگ های مقاوم به مواد شیمیایی (Chemical resistant pump packing):

  1.  پکینگ های مقاوم به مواد شیمیایی (Chemical resistant pump packing):

 پکینگ PTFE، که به دلیل ملاحظات قانونی از نام تجاری مشهور این محصول استفاده نخواهیم کرد و همین نام را برای معرفی آن بکار خواهیم گرفت. ویکیپدیا تعریف  مناسبی از این ماده ارائه داده است: «در علم شیمی،ماده پلی تترا فلئورو اتیلن  (polytetrafluoroethylene) ترکیبی از فلوئوروپلیمر می باشد که کاربردهای بی شماری دارد. PTFE را بیشتر با نام تجاری شرکت دوپونت (DuPont) یعنی تفلون می شناسند. پکینگ تفلون (PTFE)، اصلی ترین جایگزین برای پکینگ های آزبستی، مناسب برای دماهای بالا (500 درجه فارانهایت) و سازگار با طیف بیشتری از موادهای شیمیایی بود و همچون هدیه ای از سوی خداوند به نظر می رسید. هرچند این محصول نقص هایی داشت. اول آنکه نرخ رشد بیشتری نسبت به فلز دارا بود که به معنی افزایش اندازه آن در اثر گرمای تولید شده از اصطحکاک چرخش شفت بود و چون جایی برای افزایش اندازه نداشت فشار زیادی را بدنه و شفت پمپ وارد می کرد که موجب ایجاد سوارخ و نشت در پمپ می شد. دومین مشکل PTFE، جریان سرد بود. جریان سرد به این شکل است که موجب حرکت مواد می شود و با حرکت این مواد در پمپ پدیده «بیرون ریزی» اتفاق می افتاد که در نهایت موجب ایجاد نشت در پمپ می شود. به همین منظور است که PTFE، باید بصورت هوشمندانه مورد انتخاب قرار گیرد. از دیگر کاربرد های آن می توان به استفاده در صنایع غدایی و دارویی اشاره کرد همچنین در کاربردهای شیمیایی که بدون آلودگی هستند نیز بکار می رود. شفت های باچرخش کند نیز می توانند از آن با حداقل خسارت استفاده کنند. پکینگ هایی که از الیاف تفلون (PTFE) بعنوان پوشش استفاده می کنند توسط جریان سرد و یا رشد سریع تاثیر نخواهند پذیرفت.

                                                 پکینگ های مقاوم به دمای بالا- گرافیت، کربن و کربن منعطف (High temperature pump packings):

  1.  پکینگ های مقاوم به دمای بالا- گرافیت، کربن و کربن منعطف (High temperature pump packings):

 تفلون (PTFE)، کِولر (Kevlar)، نومکس (Nomex)، نوالوید (Novaloid)، کینول (KynolAmeri-lon و الیاف های بدون ازبست، همه در استفاده در دماهای نزدیک 500 درجه فارانهایت از کار می افتند، به همین دلیل به کاربردهای بالای 500 درجه فارانهایت «دماهای بالا» گفته می شود که برای استفاده در این دماها، گزینه های زیادی وجود ندارد. از پکینگ Ameri-graph که از گرافیت منعطف تشکیل شده است، شروع می کنیم. گرافیت منعطف ماده ای نرم و راحت است، بنابراین برای پکینگ بسیار مناسب می باشد. به دلیل نرم بودن آن، می تواند به راحتی به شکل های گوناگون تغییر شکل دهد اما همین ویژگی باعث ناسازگاری با مواد ساینده نیز می باشد. این محصول در دماهای بالا بازدهی بسیار خوبی از خود نشان می دهد که البته وابسته به نوع استفاده و میزان اکسیژن آن است بطوریکه هرچه میزان اکسیژن کمتر باشد، دمای بیشتری قابل تحمل می باشد که در حداکثر دمای 5400 درجه فارانهایت (در شرایط بدون اکسیژن) و حداقل دمای 850 فارانهایت (در هوای قابل تنفس) قابل استفاده می باشد. برخورداری از این طیف (رنج) از دما، ویژگی مشترک تمامی پکینگ های دارای الیاف کربن شامل: گرافیت، کربن و کربن منعطف می باشد.

https://www.aspseal.com/pumppacking.html

مقاله پکینگ پمپ در این صفحه به پایان رسید .

امیدواریم که کمک شایانی جهت برطرف کردن نیاز شما در این تارنمای اینترنتی کرده باشیم .

اگر در این صفحه پاسخ سوال خود را نیافته اید و یا برای خرید پکینگ پمپ نیاز به مشاوره دارید ؛ با ما تماس بگیرید

مجموعه نسوز صنعت پارس با نیروی جوان در اهداف بلند مدت خود در نظر دارد تا همیشه بتواند بهترین شرکت نسوز در ایران باشد .

برای حمایت از ما کافیست نسوز صنعت پارس را به دوستان خود معرفی کنید