تصویر مقالات

تصویر مقالات

چسب آپارات (rubber splicing tape)

چسب آپارات (rubber splicing tape)

چسب آپارات (rubber splicing tape)

یکی از مسائلی که همگی بر سر آن توافق داریم، این است که برق‌کاران مشاغل حساسی دارند؛ به ویژه هنگام کار کردن با برق فشار قوی و متوسط. چسب آپارات یا نوار برقی لاستیکی، راهکاری موثر برای افزایش کیفیت عایق بندی الکتریکی تجهیزات برقی می‌باشد.

فروشگاه نسوز صنعت پارس، آماده عرضه و فروش این نوع از چسب‌های پر طرفدار، به سراسر کشور می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره، می‌توانید با متخصصین این فروشگاه تماس بگیرید.

این نوارهای برقی لاستیکی که از اتیلن پروپیلن، و سیلیکون تولید شده و بالاترین رتبه دی الکتریک را در بین انواع نوارهای برق دارند، محصولی مطمئن برای اکثر خطوط لوله و کابل‌های فشار قوی و متوسط هستند.

معرفی چسب آپارات (rubber splicing tape)

استفاده درست از چسب آپارات، به دلیل خواص خود جوش دادن آن‌ها، به پر کردن حفره‌ها در قسمت‌های حساسی که ممکن است باعث بروز خسارت شود، کمک شایانی می‌نماید.

این نوارهای لاستیکی، می‌توانند علاوه بر عایق بندی الکتریکی در ولتاژهای بالا، برای کاربردهای فشار ضعیف هم مورد استفاده قرار بگیرند. برای استفاده از چسب آپارات، باید به استفاده صحیح از آن، توجه ویژه‌ای نمود.

اگرچه ممکن است پیچاندن چسب روی کابل‌های فشار قوی دشوار و زمان‌بر باشد اما این نوارها، نباید هنگام بسته شدن، محکم شوند. پیچاندن نوار چسب آپارات، نیازمند چسباندن آرام و کشش ممتد، برای کاهش حفره‌های هوای داخلی است.

این نوارهای لاستیکی طوری شده‌اند تا 1000 درصد کشیده شوند. این شیوه اتصال، استحکام بالاتری را به دنبال دارد که عایق بندی و محافظت در برابر رطوبت را بهبود می‌بخشد. به این ترتیب، برای نصب این نوار، باید آن را تا قبل از نقطه شکست بکشید.

به این ترتیب، عرض نوار، تا حدود یک سوم اندازه اصلی آن کاهش خواهد یافت، در حالی که طول نوار بیشتر می‌شود. اگرچه گاهی انجام این کار، به خصوص در مکان‌های تنگ، دشوار خواهد بود اما رعایت تکنیک‌های مناسب چسباندن چسب آپارات، تاثیر بسزایی در بهبود عملکرد آن خواهد داشت.

معرفی کامل چسب آپارات (rubber splicing tape)

- برعکس پیچیدن چسب آپارات، به شما این امکان را می‌دهد تا در هنگام کار، مقدار اضافی را روی رول چسبانده و از دور شدن تدریجی نوار از سطح کار جلوگیری نمایید.

- کشیدن زیاد نوار، به از بین بردن حفره‌ها و برآمدگی‌ها کمک خواهد کرد.

- چسب آپارات مناسب، در هنگام پیچیدن نمی‌شکند.

- با اضافه کردن لایه‌ها، مقاومت دی الکتریک نوارها بیشتر خواهد شد.

برای کاربردهای با ولتاژ کمتر از 600 ولت، از حداقل نیم لایه استفاده نمایید.

- یکی دیگر از مزایای چسب آپارات، توانایی آن در کنترل رطوبت می‌باشد.

- اتصال مقاوم حاصل از پیچیدن این چسب به دور قطعات، به خودی خود، موجب آب بندی با استحکام بالا خواهد گردید.

نوارهای لاستیکی چسب آپارات، با دفع رطوبت، راهکاری مناسب برای عایق بندی قطعات در فضای باز و یا در معرض نفوذ آب به شمار می‌آید. البته نباید فراموش کرد که در محیط‌هایی که در معرض مواد شیمیایی یا مایعات خاص قرار دارند، باید سطح نوار را برای جلوگیری از خوردگی مس، با یک لایه نوار وینیل بپوشانیم.

علاوه بر این، چسب آپارات، برای مقاومت در برابر حرارت تولید شده است. اگر کسی، یک رول از نوار وینیل معمولی را در یک روز بسیار گرم، در کابین کامیون خود جا گذاشته باشد، تصدیق خواهد کرد که گرما، این چسب را نرم نموده و باعث وا رفتن آن می‌شود.

این در حالی است که نوار چسب آپارات، قادر به تحمل دما تا حدود 130 درجه سانتیگراد خواهد بود. البته دمای کاربردی و ایمن را برای این محصول، بین 80 تا 105 درجه سانتیگراد برآورد نموده‌اند.

نوارهای لاستیکی موسوم به آپارات، قادر به عایق بندی الکتریکی در دمای بالا نیز خواهند بود. در مجموع، نوارهای چسب آپارات، دارای وزن بسیار سبک، پروفیل‌های نازک برای آب بندی محیط، عایق بندی 5 تا 46 کیلو ولتی، مقاومت در برابر اشعه ماورای بنفش، و محافظت از قطعات در برابر دماهای بالا می‌باشند.

اگرچه این نوارها به گونه‌ای طراحی شده که در پایان ارتفاع یکسانی را ایجاد نماید اما گاهی وسط این نوارهای لاستیکی، ضخیم‌تر خواهد بود. این شاخصه، در حوزه‌هایی همچون زیردریایی‌ها، صنایع نظامی، و هوافضا اهمیت ویژه‌تری می‌یابد.

زیرا در این بخش‌ها، محدودیت وزنی، در عین اشغال نمودن حداقل فضا، بسیار حیاتی خواهد بود. از سوی دیگر، موتورها و موتورهای خط تولید، اتصالات الکتریکی را در معرض ارتعاشات شدیدی قرار می‌دهند.

نوارهای چسب آپارات، معمولاً تا 4 بار ضخیم‌تر از نوار برق‌های وینیل بوده و به همین دلیل، حفاظت مکانیکی بیشتری را برای اتصالاتی همچون سیم‌های موتور که در معرض ارتعاشات دائمی قرار دارند، به همراه خواهد داشت.

علاوه بر این، نوارهای لاستیکی، سطوح همواری را در اطراف لبه‌های تیز و نامنظم مانند اتصالات پیچ و مهره و یا میله‌ها به وجود می‌آورد. با توجه به مطالب مطرح شده است .

ویژگی‌های برجسته‌ترین مزایای چسب آپارات، بر پایه لاستیک اتیلن پروپیلن (EPR):

- قابل استفاده برای اتصال کابل‌هایی که دمای اضافه بار اضطراری آن‌ها به حدود 130 درجه سانتیگراد می‌رسد.

- میزان کشش این محصول، تاثیری بر خواص الکتریکی و فیزیکی آن نخواهد داشت.

- دارای خاصیت خود چسبندگی

- خواص الکتریکی فوق العاده

- آستر پلی استر مخصوص که هنگام باز شدن، به نوار نمی‌چسبد

- سازگار با تمام عایق‌های کابل دی الکتریک جامد

1. پلی اتیلن (ترکم بالا و پایین)

2. پلی اتیلن متقاطع (XLP)

3. پلی وینیل کلراید (PVC)

4. لاستیک بوتیل

5. لاستیک بر پایه روغن

 

رنگ

مشکی

ضخامت مرسوم mm

0.76

استحکام کششی KN/m

1.4

حداکثر ازدیاد طول %

1000

دمای ایمن و کاربردی

90

حداکثر دمای قابل تحمل

130

مقاومت در برابر ازن

مقاوم

مقاومت دی الکتریک Mv/m

31.5

 

 

به دلیل چنین عملکرد حرارتی مثبتی، صنایع متعددی از چسب آپارات برای عایق بندی حرارتی و رطوبتی، در ولتاژهای پایین استفاده می‌کنند.

فروش چسب آپارات (rubber splicing tape)

از جمله این صنایع می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

- خطوط تولید با کوره‌های انفجاری

- کارخانجات فولادسازی

- قطعاتی که در نزدیکی دریچه‌های حرارتی قرار گرفته‌اند

- ماشین‌ها و موتورهایی که در دمای بسیار بالا کار می‌کنند

- عایق بندی الکتریکی اولیه برای اتصال کابل 600 تا 69000 ولت

- عایق بندی اولیه برای ایجاد مخروط تنش در کابل‌ها تا 35000 ولت

- پوشش اتصالات و پایانه‌های فشار قوی

- عایق بندی اتصالات الکتریکی

- عایق بندی کابل‌های فشار قوی

چسب آپارات با کیفیت بالا و قیمت رقابتی، در فروشگاه نسوز صنعت پارس به فروش می‌رسد. برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید می‌توانید با متخصصین ما تماس بگیرید.

 

منابع:

https://stc.dripdepot.com/files/9233/9233-3M%20Splicing%20Tape.PDF

https://www.3m.com/3M/en_US/electrical-construction-maintenance-us/resources/rubber-electrical-tape-guide/

https://panda-bg.com/datasheet/605-470295-Self-fusing-Tape-SCOTCH-23.pdf