تصویر مقالات

تصویر مقالات

کاربردهای فیبر سرامیک

کاربردهای فیبر سرامیک

فیبر سرامیک، یکی از محصولات محبوب و پر کاربرد در حوزه عایق بندی صنعتی است که با نام‌های دیگری همچون برد نسوز یا تخته الیاف سرامیک هم شناخته می‌شود.

این محصول، به دلیل استحکام بالا، تحمل حرارتی چشمگیر، و مقاومت خیره کننده در برابر کشش و سایش، یکی از مواد نسوز کارآمد در میان صنایع به شمار می‌آید.

فروشگاه نسوز صنعت پارس، آماده فروش و ارسال فیبر سرامیک، در ابعاد و ضخامت‌های مختلف، به سراسر کشور می‌باشد. به طور کلی، محصولاتی که در دسته مواد نسوز قرار می‌گیرند، علیرغم داشتن تفاوت‌هایی به واسطه جنس، ابعاد، و روش تولید، دارای یک سری ویژگی‌های مشترک هستند که از میان آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

- مقاومت حرارتی بالا و عملکرد مثبت در شرایط آب و هوایی مختلف

- مقاومت بالا در برابر کشش، سایش، و پارگی

- قدرت مهار فشارهای وارد شده و جلوگیری از آسیب دیدن تجهیزات

- حفظ بازده در محیط‌های اسیدی و قلیایی

- مقاومت در برابر اکسیداسیون و خوردگی شیمیایی

- در برخی موارد خواص دی الکتریک قابل توجه و امکان استفاده به عنوان عایق الکتریکی

- گاهی قدرت جذب صدای بالا و توانایی عایق بندی صوتی

کاربردهای فیبر سرامیک

برخورداری از مزایای فوق، باعث می‌گردد تا مواد نسوز، با بالا بردن ماندگاری قطعات، کمک شایانی به کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری بنمایند.

آن‌چه انتخاب محصولات نسوز را تبدیل به امری حساس و نیازمند مطالعه کرده است، نیاز مبرم به وجود هماهنگی میان ویژگی‌های ماده نسوز، و نیازهای محیط عایق بندی می‌باشد.

همان قدر که انتخاب صحیح ماده نسوز، به افزایش بازده کمک می‌کند، بروز خطا در استفاده از محصول صحیح، ممکن است خسارات جبران ناپذیری را بر تجهیزات وارد نماید.

به همین جهت، در این مقاله قصد داریم تا به بررسی ویژگی‌ها و در نتیجه کاربردهای فیبر سرامیک بپردازیم. فیبر سرامیک، یکی از پر کاربردترین انواع بردهای نسوز می‌باشد که از الیاف مقاوم سرامیک تولید شده و به همین دلیل، مقاومت فوق العاده‌ای در برابر دماهای بالا خواهد داشت.

تحمل حرارتی در این محصول، بین 1260 تا 1430 درجه سانتیگراد خواهد بود. الیاف سرامیک که ماده اولیه اصلی در تولید این محصول است، یکی از انواع مواد نسوز خاص است که در برابر شوک حرارتی مقاوم بوده و در عین حال، رسانایی حرارتی پایینی دارد.

به همین دلیل امکان به کارگیری در شرایط آب و هوایی گوناگون را دارد. از دیگر مزایای الیاف، می‌توان به زیست محیطی بودن این ماده اولیه در تولید بسیاری از محصولات نسوز اشاره نمود.

کاربردهای فیبر سرامیک

فیبر سرامیک، به واسطه حضور الیاف سرامیک، علاوه بر تحمل حرارتی و بی خطر بودن برای سلامت انسان و حفظ محیط زیست، قدرت بالایی در مهار فشارهای وارد شده خواهد داشت.

برش و ماشین‌کاری فیبر سرامیک، بی دردسر بوده و به طور کلی، هندلینگ ساده‌ای دارد. به طور کلی، فیبر سرامیک، به دلیل برخورداری از مزایای متعدد، قابل به کارگیری در موقعیت‌هایی است که در کنار استحکام بالا، به تحمل حرارتی و مقاومت کافی در برابر کشش و سایش نیاز داشته باشیم.

به همین دلیل، فیبر یا برد سرامیکی را در حجم وسیعی، برای آب بندی کوره‌ها و دیگ‌های بخار استفاده می‌نمایند. برد سرامیک فایبر، محصولی است خالص، تهیه شده از پنبه نسوزاست.

پنبه نسوز را از ترکیب سیلیس و آلومینیوم، بدون افزودن هیچ ماده دیگری تولید می‌کنند. از آن‌جا که پنبه سفید تولید شده، بدون اضافه نمودن هیچ ماده دیگری، از روی خط تولید جمع‌ آوری می‌گردد، محصولات تولید شده از آن، برای به کارگیری در دماهای بالا ایمن خواهند بود.

علاوه بر این، این محصولات، سبک بوده اما از استحکام فوق العاده‌ای برخوردار هستند. انعطاف پذیری مطلوب، نصب و راه اندازی بدون دردسر، خواص شیمیایی چشمگیر، و توانایی عایق بندی صوتی، از دیگر مزایای قابل توجه عایق‌هایی هستند که ماده اولیه‌شان پنبه نسوز می‌باشد.

کاربردهای فیبر سرامیک

از میان محصولاتی که از پنبه نسوز تولید می‌شوند، می‌توان به طناب الیاف سرامیک، پارچه نسوز، کاغذ سرامیک فایبر، و فیبر سرامیک اشاره نمود.

فیبر سرامیکی را از ترکیب پنبه نسوز و چسب مخصوصی می‌سازند که در دمای پایین سوخته و از بین می‌رود.

به این ترتیب، وظیفه این چسب، این است که در طی فرایند تولید، ساختار برد را حفظ نماید و با سوختن در همان بار اول استفاده، هیچ گونه تاثیری بر شاخصه‌های فیبر سرامیکی نخواهد داشت.

بنابراین، فیبر سرامیک، همانند پنبه نسوز، ظاهری سفید رنگ خواهد داشت و غالب مزایای آن، مشابه پنبه نسوز خواهد بود. پیشنهاد می‌شود برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خرید فیبر سرامیک با ابعاد و ضخامت‌های گوناگون، و دریافت مشاوره، با متخصصین ما در فروشگاه نسوز صنعت پارس تماس بگیرید.

ویژگی‌هایی که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم، تاثیر مستقیمی بر میزان محبوبیت و کاربردهای فیبر یا برد نسوز سرامیک فایبر دارند:

- بی خطر برای سلامت انسان و محیط زیست

- سطح بدون برآمدگی و فرورفتگی

- استحکام بالا

- وزن پایین

- حفظ ساختار و عملکرد مثبت در شرایط آب و هوایی گوناگون

- تحمل حرارتی خیره کننده تا 1400 درجه سانتیگراد؛ این مقدار، در میان الیاف نسوز، بدون رقیب می‌باشد.

- دمای ایمن 1000 درجه سانتیگراد، برای حفظ ایمنی محیط و جلوگیری از بروز خسارت

- مقاوم در برابر شوک حرارتی

- انتقال پایین گرما

- ماشین کاری، نصب و هندلینگ ساده

-  قادر به مهار فشار وارد شده و جلوگیری از آسیب دیدن قطعات

- مقاوم در برابر کشش و سایش، به واسطه خواص مکانیکی قابل توجه

- مقاوم در برابر اکسیداسیون و خوردگی شیمیایی

- قابل به کارگیری به عنوان عایق صوتی، به خاطر قدرت جذب صدای بالا

سفید

رنگ

 mm1000 * 500

 mm1000 * 1000

 mm1200 * 1000

ابعاد استاندارد

 300 – 200

تراکم

 mm150 - 5

ضخامت

 1430 - 1260

تحمل حرارت

 1400 - 1140

دمای ایمن برای استفاده طولانی مدت

 1760

دمای ذوب

 

 

فیبر سرامیکی، به واسطه برخورداری از مزایای مطرح شده و جلوگیری از آسیب دیدن قطعات، طول عمر آن‌ها را افزایش داده و در نتیجه، باعث کاهش چشمگیر هزینه‌های تعمیر و نگهداری خواهد شد.

این ویژگی‌ها باعث گردیده تا فیبر سرامیک، تبدیل به محصولی پر کاربرد در صنایع گوناگون شود.

کاربردهای فیبر سرامیک

برجسته‌ترین کاربردهای فیبر سرامیک یا برد نسوز عبارتند از:

- آب بندی کوره‌های حرارتی و صنعتی، و دیگ‌های بخار

- تولید سپر حرارتی

- عایق بندی صوتی تجهیزات

- آب بندی نازل‌های ریخته‌گری در برابر حرارت و اکسیداسیون

- عایق سقف کوره‌های پخت لعاب

- ساخت دیواره برای کوره پخت کاشی

- تولید اتصالات انبساطی

- آب بندی تجهیزات در صنعت پتروشیمی

- ساخت آستر برای دیواره تجهیزات در صنعت متالورژی

- تولید آستر آجر نسوز، در کارخانه آلومینیوم

متخصصین با تجربه فروشگاه نسوز صنعت پارس، آماده ارائه هرگونه مشاوره در زمینه کاربردهای فیبر سرامیک به شما دوست عزیز خواهند بود.